دلجویی شاه سعودی از اروپایی‌ها

دلجویی شاه سعودی از اروپایی‌ها
سه شنبه 20 آبان 1399 - 13:19

شاه سعودی که پس از وقفه طولانی توهین یک نشریه و رییس جمهوری فرانسه به پیامبر اسلام و مسلمانان را از زبان یک مقام مجهول وزارت خارجه دولت خود محکوم کرده بود این بار در تماس با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با دلجویی از او حملات مسلحانه اخیر در فرانسه و اتریش را محکوم کرد .

العالم - عربستان سعودی

سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در تماس با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با دلجویی از او، بر " لزوم مقابله با هر گونه تندروی و اقدام تروریستی " تاکید کرد.

سلمان بن عبدالعزیز خاطرنشان کرد: عربستان عملیات تروریستی که اخیرا در فرانسه و اتریش روی داد، را به شدت محکوم کرده و آن را زشت و ناپسند می شمارد.

شاه سعودی همچنین تاکید کرد که ریاض با قدرت چاپ و انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه رسول خدا (ص) را محکوم کرده و معتقد است که آزادی بیان باید مبتنی بر ارزشهای اخلاقی باشد و عامل انتشار احترام دو سویه و همزیستی میان ملت ها باشد و نباید به ابزاری برای گسترش تنفر و درگیری میان فرهنگ ها و تمدن ها تبدیل شود.

وی بر " اهمیت تقریب بین پیروان ادیان و فرهنگ ها و انتشار ارزش های مبتنی بر بخشش و میانه روی و دوری جستن از تمامی اقداماتی که منجر به تنفر و خشونت و تندروی می شود" تاکید کرد.

بر اساس این گزارش ، شاه سعودی و صدر اعظم آلمان در این تماس تلفنی روابط دو جانبه و راه های تحکیم آن در تمامی زمینه ها و تلاش های بکار رفته جهت برگزاری موفقیت آمیز نشست گروه ۲۰ که عربستان در ماه جاری میزبان آن است، را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

دولت سعودی نگران است با توجه به فراخوان نهادهای حقوق بشری برای تحریم این نشست ، کشورهای اروپایی سطح شرکت در این نشست را کاهش دهند.

نهادهای حقوق بشری با تشریح اقدامات عربستان در زندانی کردن مخالفان و فعالان دینی و مدنی و همچنین کشتار مردم یمن طی حدود ۶ سال گذشته خواستار توقف صادرات سلاح به ریاض و همچنین تحریم نشست گروه ۲۰ در این کشور شدند.

بازانتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر گرامی اسلام در یک نشریه فرانسوی ظرف یک ماه گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخت و بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی در اعتراض به این امر و حمایت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از این اقدام با برگزاری تظاهرات و راه اندازی پویش های مردمی و فراخوان تحریم کالاهای فرانسوی خشم و نارضایتی خود را نشان دادند.

دولت عربستان با یک وقفه طولانی از زبان یک مقام وزارت خارجه این کشور که نامی از وی برده نشد این اقدام را محکوم کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها