شاهدان شهادت دادند؛

ارتش نیجریه معترضان را عامدانه می‌کشد

ارتش نیجریه معترضان را عامدانه می‌کشد
يکشنبه 25 آبان 1399 - 13:00

کمیته قضایی نیجریه شهادتی مکتوب از شهود در خصوص تیراندازی سربازان ارتش به سمت تظاهرات‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز ماه گذشته و قتل آن‌ها دریافت کرده است.

العالم - آفریقا

کمیته قضایی نیجریه شهادت مکتوب شماری از شهود مبنی بر قتل تظاهرات‌کنندگان به ضرب گلوله سربازان ارتش را دریافت کرده‌ است.

طبق شهادت این شهود، ماه گذشته سربازان ارتش نیجریه و تحت امر دولت «محمدو بوهاری» رئیس جمهور و سرلشگر بازنشسته ارتش، در شهر لاگوس به سمت تظاهرات‌کنندگان تیراندازی کرده و اجساد کشته شدگان را در داخل کامیون‌ها قرار داده و به مکان دیگری منتقل کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از «دابیر اولو ایرکو» یکی از شاهدان این حادثه گفته است که سربازان به صورت بی‌هدف شلیک می‌کردند و افراد روی زمین می‌افتادند که یا زخمی شده یا کشته شده بودند.

کمیته قضایی نیجریه اجرای تحقیقات درباره این اظهارات شهود و آتش گشودن سربازان به سمت تظاهرات‌کنندگانی را که در اعتراض به رفتارهای خشونت‌آمیز پلیس در حین اخذ مالیات در گذرگاه لیکی تجمع کرده بودند، آغاز کرده است.

از سوی دیگر ارتش و پلیس نیجریه قتل تظاهرات‌کنندگان را تکذیب کرده و در همین ارتباط ژنرال «احمد تایوو» فرمانده تیپ ۸۱ ارتش در لاگوس مدعی شد که سربازان تنها تیر هوایی برای پراکنده کردن تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند.

۳۰ اکتبر گذشته (۹ آبان) نیجریه شاهد گسترده‌ترین اعتراضات از زمان انتقال به حکومت مدنی در سال ۱۹۹۹ بود و بنابر گزارش سازمان عفو بین‌الملل سربازان و نیروهای پلیس دستکم ۱۲ نفر را به قتل رساندند.

فارس

پربیننده ترین خبرها