ضربه‌های بایدن و آلمان به رژیم سعودی

ضربه‌های بایدن و آلمان به رژیم سعودی
يکشنبه 25 آبان 1399 - 21:34

در حالی‌که عربستان سعودی و ولیعهد آن برای برقراری روابطی گرم‌تر با رئیس‌جمهور جدید آمریکا آماده می‌شوند، آلمان با اعلام تصمیمش مبنی بر مخالفت با صادرات سلاح و تمدید ممنوعیت صادرات آن به این کشور پادشاهی، بزرگ‌ترین ضربه را به حکومت ریاض وارد کرد.

العالم- کشکول

به نظر نمی‌رسد که تحولات در منطقه و جهان در راستای منافع حکومت سعودی باشد؛ "جو بایدن" در جریان کارزار انتخاباتی‌اش عربستان سعودی را کشوری مطرود و منزوی توصیف کرد و اظهار داشت که اعتقاد بر این است "جمال خاشقجی" به دستور ولیعهد کشته شده است. به احتمال زیاد، روابط عربستان سعودی با دولت بایدن از امتیازات کمتری برخوردار باشد چرا که او همواره ریاض و شخص "محمد بن‌سلمان" ولیعهد را مسئول کشتن خاشقجی عنوان کرده، در حالی‌که دولت "دونالد ترامپ" از بن سلمان در برابر گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا) که او را مسئول این جنایت معرفی کرده، قاطعانه حمایت کرده است.

افزون بر این، تصمیم آلمان برای تمدید ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی به مثابه آخرین ضربه به این رژیم باشد. "عادل الجبیر" وزیر مشاور در امور خارجه سعودی ضمن انتقاد تند از آلمان، این اقدام آلمان را "اشتباه و غیرمنطقی" خوانده و گفت: " اقدام آلمان درباره توقف فروش سلاح به عربستان به دلیل جنگ یمن اشتباه و غیرمنطقی است. ما به تجهیزات نظامی آلمان نیاز نداریم. این یک اشتباه است چراکه ما معتقدیم جنگ یمن یک جنگ قانونی است چراکه ما مجبور شدیم در آن شرکت کنیم."

تا زمان آغاز رسمی ریاست‌جمهوری جو بایدن، عربستان سعودی و امارات بهتر است برای پایان دادن به جنگ علیه یمن اقدام کنند تا آبروی باقی‌مانده‌شان را حفظ کنند به‌ویژه اینکه باید در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، خواستار توقف حمایت آمریکا از جنگ علیه یمن شده؛ جنگی که به کشته شدن بیش از 112 هزار تن منجر شده است و این کشور فقیر را با بزرگ‌ترین فاجعه انسانی مواجه ساخته است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بایدن ملزم است به وعده‌های خود عمل کند یا احتمالا، دلارهای سعودی و امارات باعث سکوت بایدن در قبال تداوم جنایت‌ها در یمن شود؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها