هدایت رعد وبرق با لیزر در استرالیا

هدایت رعد وبرق با لیزر در استرالیا
دوشنبه 26 آبان 1399 - 13:11

یک تیم بین المللی از دانشمندان در دانشگاه ملی استرالیا، لیزری ساختند که می‌تواند با کنترل رعد و برق، مسیر حرکت آن را تغییر داده و آن را به نقطه مورد نظر دیگر هدایت کند و در نتیجه از میزان آتش سوزی های ناخواسته طبیعی بکاهد.

العالم ـ گوناگون

به گزارش روزنامه "سیدنی مورنین هرالد" استرالیا، این تیم بین المللی از محققان با همکاری دانشگاه ملی استرالیا و کانبرا موفق به توسعه پیشگامانه فناوری پرتو لیزری خاصی شده اند که توانایی کنترل مسیر و جهت صاعقه را دارد.

این تیم به سرپرستی دکتر "ولاد لن شِودوف" از دانشکده فیزیک دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرد که در تحقیقات خود از پرتوی لیزری استفاده کرده اند که شبیه همان روند صاعقه عمل می‌کند و امکان تخلیه‌های الکتریکی ابرها را به سمت اهداف خاص دارد.

وی در یک بیانه مطبوعاتی خاطرنشان کرد، با شبیه سازی چند مورد از رعد و برق های گسترده در موقعیت های مختلف جوی موفق شدیم قبل از بروز صاعقه آنرا پیش بینی و مسیر آنرا کنترل و به مکان های امن تر تغییر داده و از حوادث فاجعه بار طبیعی بکاهیم.

براساس این گزارش، از آنجایی که بسیاری از آتش سوزی‌های ویرانگر در کشورهای مختلفی نظیر استرالیا، بنگلادش و برخی کشورهای آفریقایی در اثر برخورد رعد و برق ایجاد می‌شوند، این دستاورد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

این گزارش حاکی است که فقط طی ۴ ماه گذشته ۷۹ نفر در بنگلادش جان خود را بر اثر بروز صاعقه از دست دادند و برآوردها حاکی است که طی یکسال گذشته این رقم به صدها تن رسیده است، این درحالی است که سالانه گستره عظیمی از جنگل های جهان نیز براثر این آذرخش ها آتش می گیرند و نه تنها با تخریب محیط زیست گیاهی و جانوری حیات موجودات زنده را در معرض خطر جدی قرار می دهند بلکه به اقتصاد کشورهای دارای این منابع طبیعی نیز آسیب های فروانی وارد می کند.

پربیننده ترین خبرها