چهره بدون روتوش آمریکا!

چهره بدون روتوش آمریکا!
دوشنبه 26 آبان 1399 - 19:00

تصویر واقعی که آمریکا طی دوران ریاست‌جمهوری "دونالد ترامپ" و به‌ویژه بعد از انتخابات اخیر از خود به نمایش گذاشته، ناشی از عقده‌های شخصی و روانی ترامپ است که نظاره‌گر پایان عمر سیاسی خود شده است.

العالم- درگوشی

زمانی‌که می‌گوییم ترامپ تصویر واقعی آمریکا را بدون روتوش بر جهانیان آشکار ساخت، منظورمان آن تصویر ثابت آمریکاست که روسای جمهور قبل از ترامپ سعی می‌کردند با پنهان کردن، تصویری دروغین و به دور از واقعیت به جهان عرضه کنند و حقایق در آمریکا را واژگون نشان دهند.

آمریکایی که ما امروز آن را مشاهده می‌کنیم دو تن ادعای ریاست‌جمهوری می‌کند؛ ترامپ، رئیس‌جمهور شکست‌خورده‌ای است که انتقال قدرت را رد و نظام آمریکا را فاسد و متقلب توصیف می‌کند و نتایج انتخابات را رد می‌کند و می‌گوید در آن تقلب شده است. در طرف دیگر، "جو بایدن" نامزد پیروز در انتخابات است ولی ترامپ مانع از آن می‌شود که سران دیگر کشورها به بایدن پیروزی‌اش را تبریک بگویند و حتی او را در جریان مسائل امنیتی کشور قرار نمی‌دهد و با او مانند شخص متقلبی که انتخابات را دزدیده است، رفتار می‌کند.

اگر فقط ترامپ چنین موضع‌گیری را داشت مساله قابل حل بود ولی می‌بینیم که بیشتر اعضای جمهوری‌خواه و تمامی جنبش‌ها و گروه‌های نژادپرست و تندرو و مسلح در آمریکا با ترامپ هم‌موضع هستند. همین وضعیت است که باعث شده تصویر واقعی و ترسناک جامعه آمریکا آشکار شود.

این همان چهره ترسناکی است "باراک اوباما" رئیس‌جمهور سابق درباره آن هشدار داد و گفت: "انتخابات آمریکا نشان داد که همچنان شکاف‌های عمیقی وجود دارد. در واقع، دستیابی هر دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بیش از 70 میلیون رأی نشان دهنده دو دستگی شدید کشور است."

ژنرال "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز طی اظهاراتی درباره اوضاع خطرناک این کشور گفته است: "ما به یک پادشاه یا ملکه، یا یک مستبد و دیکتاتور سوگند ادا نمی‌کنیم. ما به یک فرد سوگند نمی‌خوریم. ما به یک کشور، یک قوم یا یک مذهب سوگند نمی‌خوریم." چنین اظهاراتی دلیلی قاطع بر این است که آمریکایی که تبلیغ می‌کردند در حال از بین رفتن است.

از این به بعد آمریکا نمی‌تواند ضمن ادعای دموکراسی، به دیگر کشورها و ملت‌ها فخرفروشی کند و به آنها درس دموکراسی و تعددگرایی، مبارزه با نژادپرستی، شفافیت، حقوق بشر و آزاد بیان بدهد. آمریکایِ امروز آمریکای دو رئیس‌جمهور است و جامعه آن به دلیل رویکرد نژادپرستانه‌اش در حال پاشیده شدن است و جریان‌های راست‌گرای تندرو و مسلح در آن در حال گسترش هستند و نظام سیاسی آن کاملا فاسد و انتخاباتش جعلی است و رسانه‌های آن به خدمت شخصیت‌های و جریان‌های ذی‌نفوذ درآمده‌اند.

پربیننده ترین خبرها