پوتین: وضعیت نهایی قره‌باغ هنوز تعیین نشده است

پوتین: وضعیت نهایی قره‌باغ هنوز تعیین نشده است
سه شنبه 27 آبان 1399 - 22:55

رئیس جمهور روسیه گفت با بیان اینکه وضعیت نهایی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی مشخص نشده است، حضور نیروهای ترکیه در این منطقه را تحریک آمیز خواند.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه گفت که وضعیت نهایی در منطقه قره‌باغ کوهستانی تعیین نشده است.

او سه‌شنبه‌شب در گفت‌وگو با با شبکه روسیه ۲۴ گفت که وضعیت نهایی منطقه قره‌باغ کوهستانی که جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آن نزاع دارند، همچنان مشخص نشده است و پابرجاست.

رئیس جمهور روسیه گفت: «ما تا الآن بر حفظ وضعیت کنونی در منطقه قره‌باغ به توافق رسیدیم. اینکه بعدا چه اتفاق خواهد افتاد، این مسئله را از سوی رهبران با مشارکت کنندگان در این فرآیند در آینده مشخص خواهد شد».

پوتین افزود: «ولی به نظر من اگر شرایط مناسب برای بازگشت زندگی طبیعی مهیا و روابط بین ارمنستان و آذربایجان و بین مردم در این منطقه مورد مناقشه از سرگرفته شود، این مسئله، شرایط را برای تعیین وضعیت قره باغ هم فراهم خواهد کرد».

او تلفات درگیری در منطقه قره‌باغ کوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را چهار هزار نفر اعلام کرد و گفت که ده‌ها هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

رئیس جمهور روسیه با دفاع از توافق آتش‌بس در قره‌باغ گفت که توقف خونریزی‌ها نتیجه اصلی این توافق بود که تا این لحظه محقق شده است.

ولادیمیر پوتین بعد از یک هفته از امضای توافق آتش‌بس در قره‌باغ در باره نقش ترکیه در این منطقه نیز گفت که آنکارا از جمهوری آذربایجان در این جنگ حمایت کرد و این همان نتایج ژئوپلیتیک فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است.

پوتین در آستانه بررسی پارلمان ترکیه با لایحه اعزام نیرو به قره باغ به منظور حفاظت از توافق آتش‌بس را «تحریک آمیز» خواند و گفت اردوغان نیز به این مسئله واقف است.

او با بیان اینکه قره باغ بخشی از خاک آذربایجان بوده، گفت که اگر طرف ارمنستانی از اجرای مفاد این توافق امتناع کند، حکم «خودکشی» برای ایروان خواهد داشت.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها