مقام سابق سعودی: 'بایدن' اشتباهات گذشته در قبال ایران را تکرار نکند

مقام سابق سعودی: 'بایدن' اشتباهات گذشته در قبال ایران را تکرار نکند
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 09:40

رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی از 'جو بایدن' خواست که در هر مذاکره احتمالی جدید با ایران، متحدان منطقه‌ای واشنگتن را نیز در نظر بگیرد.

العالم - عربستان سعودی

«ترکی الفیصل» رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی و سفیر پیشین این کشور در آمریکا در بخشی از سخنان خود در «نشست شورای ملی روابط آمریکایی-عربی» به ایران پرداخت.

بر اساس گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» عربی، الفیصل پس از ارائه مبحثی از منطقه غرب آسیا گفت: در این وضعیت پیش‌بینی تأثیرات رئیس‌جمهور جدید بر خاورمیانه سخت است. جو بایدن در سیاست تازه ‌وارد نیست. وی دارای تجربه است و به مسایل مهم در جهان و منطقه آشناست. باید منتظر بمانیم و دیدگاه وی در سیاست خارجی و نیز اقدامات او را ببینیم.

ترکی در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر قصد بایدن برای بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای با تهران مدعی شد: گرچه ما امیدواریم که ایران به عنوان یک کشور صلح‌جو به جامعه بین‌المللی بازگردد اما تجربه چهل سال گذشته با ایران دلگرم‌کننده نیست. به همین دلیل بازگشت به این توافق به همان شکلی که هست در راستای خدمت به منطقه ما نیست؛ بازگشت به توافق و سپس مذاکره درباره مسایل مهم دیگر، دیپلماسی را در دام می‌اندازد و آن را به عرصه‌ای برای باج‌خواهی ایران تبدیل می‌کند.

ترکی الفیصل سپس خطاب به بایدن ادعا کرد: اشتباهات و کاستی‌های توافق قبلی نباید تکرار شود، هر توافق غیرجامعی، صلح دائمی و امنیت را در منطقه ما محقق نخواهد کرد. توافق هسته‌ای مانع از رفتار مخرب ایران در منطقه ما در عراق، سوریه، یمن و لبنان و نیز عربستان سعودی با حمله مستقیم و غیرمستقیم به تأسیسات نفتی نشد. به همین دلیل نیاز به توافقی جدید هست که تمام مسایل معلق مانده با ایران را شامل شود.

وی در ادامه خطاب به باید گفت: نگرانی‌های مشروع دوستان و متحدانت در منطقه را نادیده نگیر؛ آنها باید یک طرف مذاکره برای یک برنامه جامع باشند که منافع راهبردی‌شان را تضمین کند.

چندی پیش «آموس هاچسن» مشاور سابق جو بایدن مدعی شد، بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد اما به دنبال تغییراتی در برخی بندها مانند زمان انقضای برجام نیز است.

فارس

پربیننده ترین خبرها