۱۲ کار که می‌توان برای کاهش درد و غم در روزهای شیوع کرونا انجام داد

۱۲ کار که می‌توان برای کاهش درد و غم در روزهای شیوع کرونا انجام داد
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 13:12

به باور پژوهشگران، اگر خودمان فعالانه مراقب نباشیم، غم، غصه و درد به آسانی به زندگی ما رسوخ می‌کنند.

العالم _ گوناگون

به گزارش العالم به نقل از وب‌سایت ریوِر کانتری، درد، غم و غصه به آسانی می‌توانند وارد زندگی ما شوند و ریتم روزانه برنامه‌های ما را -- به‌خصوص در بحبوحه شیوع کرونا و نیاز مبرم به ماندن در خانه -- مخدوش کنند. اما می‌توان با رعایت ۱۲ نکته، با آنها مقابله کرد و تأثیرشان را به حداقل رساند.
۱. بیشتر به سرگرمی‌های مورد علاقه‌تان بپردازید
وقتی برای انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برید بیشتر وقت می‌گذارید، از فکر به مسائل دردناک و غم‌انگیز دور می‌شوید. نگذارید هجوم افکار منفی مانع از پرداختن به سرگرمی‌هایتان شود.
۲. فعالیت جسمانی بیشتری داشته باشید
درد و ناراحتی به‌ظاهر انگیزه‌های خوبی برای اجتناب از فعالیت‌های جسمانی است. اما حتماً برای فعالیت‌های فیزیکی و جسمانی برنامه‌ریزی کنید. هیچ چیز بدتر از یک زندگی مالامال از سکون نیست. البته شیوع ویروس کرونا انجام فعالیت‌های جسمانی را دشوارتر کرده است. اما در فضای خانه هم می‌توانید راه بروید و عضلاتتان را تقویت کنید. پیاده‌روی در فضا‌های خلوت و بدون سقف نیز می‌تواند با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری در دستور کارتان باشد.
۳. به خوابتان اولویت بدهید
اختصاص زمان مناسب به خواب و استراحت یکی از هوشمندانه‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید برای تقویت کیفیت زندگی‌تان و کاهش درد و ناراحتی انجام دهید. بسیاری از مردم تلاش می‌کنند از ساعات خوابشان بکاهند اما این نشانه‌ی هوشمندی نیست، بلکه متأسفانه یک حماقت است! عده‌ای به ۷ ساعت خواب شبانه نیاز دارند و این رقم برای گروهی دیگر می‌تواند ۹ ساعت باشد. پس نکته مهم، حصول اطمینان از یافتن ساعات خواب مناسب و تبدیل آن به یک عادت است.
۴. با رئیس یا مدیرتان صحبت کنید
صحبت با رئیس و مدیر قطعاً بی‌ضرر است -- مگر اینکه خلافش ثابت شده باشد! بگذارید رئیس‌تان از درد و ناراحتی شما آگاه شود. شاید او بتواند با کاستن از ساعات و یا حجم کار شما به کاهش درد و ناراحتی‌تان کمک کند. یک مرخصی کوتاه‌مدت هم می‌تواند کارساز باشد. مدیران و رئیس‌ها معمولاً درک خوبی از شرایط کارمندان و نیروهایشان دارند.
۵. از کمک افراد متخصص برخوردار شوید
بهره بردن از کمک افراد متخصص به هیچ وجه مایه شرمساری نیست. ممکن است خودتان بتوانید منشأ برخی از دردها و مشکلات را پیدا کنید، اما یافتن علل بخش بزرگی از آنها قطعاً کار خودتان نیست. اینجاست که پزشکان و روانکاوها هم می‌توانند به کمکتان بیایند.
۶. ذهن‌آگاهی را تمرین کنید
ذهن‌آگاهی روش مناسبی برای انتقال شما به زمان حال است؛ بدون آنکه درباره گذشته و آینده احساس نگرانی کنید. هر زمان که رشته‌ی افکارتان پاره شد، می‌توانید به ذهن‌آگاهی بپردازید. مراقبه و نوشتن رخدادهای روزانه هم می‌توانند در این مسیر نقش پررنگی ایفا کنند. تمرکز بر تنفس هم یکی از راه‌های مؤثر در مسیر کاستن از استرس و ناراحتی است. پس زمانی را به تنفس عمیق اختصاص دهید.
۷. خوب غذا بخورید
غذایی که می‌خورید نقش مهمی در احساس روزانه شما ایفا می‌کند. سعی کنید به طور متعادل غذا بخورید و مواد مغذی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا انرژی مناسب بدنتان را به دست آورید و در کنار آن احساس خوبی نیز داشته باشید.
۸. از مکمل‌ها استفاده کنید
مکمل‌ها می‌توانند به بهبود برخی مشکلات کمک کنند، اما باید در این حوزه به خوبی تحقیق کنید و با پزشک نیز مشورت داشته باشید. مکمل‌های مولتی‌ویتامین و یا ویتامین دی کم و بیش برای اغلب افراد مناسب هستند. قطعاً درباره حجم و بازه زمانی مصرف مکمل‌ها از نظرات پزشکتان استفاده کنید.
۹. درمانی جایگزین را امتحان کنید
درمان‌های جایگزین برای همه مناسب نیستند، اما گروهی به اثربخشی آنها ایمان دارند. طب سوزنی و ماساژ می‌توانند به خوبی به درمان دردهای شما کمک کنند.
۱۰. ذهنیت‌تان را تغییر دهید
تلاش کنید با تغییر ذهنیت، درباره چیزهایی که روزانه از آنها لذت می‌برید یا قدردانشان هستید صحبت کنید. حتی استراتژی صحبت با خودتان را هم تغییر دهید. ببینید چه زمانی تمایل دارید به اصطلاح برای خودتان از کاه، کوه بسازید و یک موقعیت ساده و خنثی را به یک مصیبت تشبیه کنید. اصلاح این وضع و نگرش قطعاً می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما منجر شود. چه با خودتان و چه با دیگران، در قالبی فهم‌پذیرتر صحبت کنید. شاید اصلاح این نگرش به تمرین بیشتری نیاز داشته باشد، اما مزایای آن فراوان و وصف‌ناپذیر است.
۱۱. از یک برنامه روزانه تبعیت کنید
موفقیت شما به برنامه روزانه شما بستگی دارد. برای کاستن از دردها و افکار مناسب، یک برنامه روزانه و منظم داشته باشید و پیوسته خود را به پیروی از آن مقید بدانید.
۱۲. هر اندازه که می‌توانید، بخوانید و بیاموزید
تلاش برای خواندن و آموختنِ هرچه

بیشتر، به شما بینش و بصیرتی جالب می‌دهد که می‌تواند در کاهش دردها و مشکلات‌تان نقشی غیر قابل انکار ایفا کند. کتاب‌هایی نظیر «بدن امتیاز را حفظ می‌کند: مغز، ذهن و بدن در درمان تروما» مشهور هستند و می‌توانند نگرش تازه‌ای درباره درد در اختیارتان قرار دهند. پس خودتان را به «دانش‌آموزِ زندگی» تبدیل کنید و عاشق آموختن باشید.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها