الکاظمی: مهم نیست چه کسی وارد کاخ سفید می شود

الکاظمی: مهم نیست چه کسی وارد کاخ سفید می شود
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 17:47

نخست وزیر عراق در واکنش به انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا گفت که مهم نیست چه کسی وارد کاخ سفید می شود، بلکه مهم توافق های صورت گرفته در چارچوب توافقنامه ها و تعهدات است.

العالم - عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: عراق از هر کسی که رئیس ایالات متحده آمریکا باشد، تحت تاثیر قرار نمی گیرد زیرا ما با نهادهای دولتی سروکار داریم و برای ما مهم نیست که چه کسی وارد کاخ سفید می شود؛ بلکه برای ما مهم آن چیزی است که درباره آن در قالب توافق نامه ها و تعهدات توافق کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما به آنچه عراقی ها مبنی بر جدول بندی مجدد خروج نیروهای آمریکایی، بی نیازی به نیروهای رزمی آمریکا و همکاری در زمینه های دیگر می خواهند، متعهد هستیم و به مذاکرات برای رفع همه موانع برای دستیابی به یک توافق نهایی ادامه می دهیم.

الکاظمی درباره گفت وگوی راهبردی بین عراق و آمریکا تصریح کرد: ما دو راه داریم، یا درگیری یا نتیجه گیری. تصمیم گرفتیم که سیاست ما برای برچیدن موانع، آرام و دیپلماتیک باشد. وارد یک گفت وگوی راهبردی درباره حضور خارجی در عراق شدیم. به واشنگتن رفتیم و با رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کردیم. دور دوم گفت وگو را آغاز کردیم و به توافقی برای استقرار (نیروهای آمریکایی) در خارج از عراق یعنی عقب نشینی و خروج از پایگاههای عراق دست یافتیم و سپس کمیته ای فنی برای پیگیری استقرار (نیروهای آمریکایی در خارج از عراق) تشکیل شد و رئیس جمهوری آمریکا خروج از عراق در طول حداکثر سه سال را اعلام کرد.

نخست وزیر عراق گفت: جلسات بین تیم های گفت وگو کننده عراق و آمریکا برای دستیابی به یک چارچوب نهایی برای عقب نشینی ادامه دارد و این خواسته بزودی تحقق خواهد یافت و به همگان اطمینان خواهد بخشید.

دور نخست گفت و گوی راهبردی بغداد - واشنگتن (۲۲ خرداد ۹۹) از طریق ویدئو کنفرانس میان نمایندگان سیاسی عراق و آمریکا برگزار شد.

دومین دور گفت و گوهای راهبردی بین دو طرف نیز با حضور وزیران امور خارجه آمریکا و عراق ۲۹ مردادماه ۹۹ در واشنگتن برگزار شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها