وزیر کشور:

آثار محدودیت‌های جدید پس از دو تا سه هفته آشکار می‌شود

آثار محدودیت‌های جدید پس از دو تا سه هفته آشکار می‌شود
چهارشنبه 28 آبان 1399 - 19:53

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پس از دو تا سه هفته آثار محدودیت‌ها و اقدامات مقابله با کرونا را در شناسایی بیشتر بیماران و کاهش فوتی‌ها شاهد خواهیم بود.

العالم - ایران

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: در گزارشی که در جلسه امروز ارائه شد، موارد تخلفات بسیار زیادی را در اجرای مقررات قرنطینه از سوی مبتلایان شاهد بودیم.

وی افزود: بیش از ۶۰-۷۰ درصد مواردی که باید در قرنطینه و یا در منزل بودند، اقامت نداشتند و با افراد مختلف در مکان‌های مختلف ارتباط داشته و به بخش‌های مختلف جامعه رفت و آمد داشتند که همه این ارتباطات و رفت و آمدها و ترددها می‌تواند در شیوع بیماری بسیار موثر باشد.

رحمانی فضلی افزود: در گزارش امروز توصیه‌ها و پیشنهادات دیگری داده شد تا هم این گزارش تقویت شود و هم به صورت عمومی‌تری از آن استفاده شود و به صورت روزانه برمبنای این گزارش تحلیل‌هایی داده شود که در تصمیم‌گیری ها مورد توجه واقع شود.

وزیر کشور افزود: مقرر شد کسانی که مبتنی بر گزارش‌های این روش، مقررات قرنطینه را رعایت نکنند، متناسب با سیاست‌ها و تصمیمات ستاد جریمه شامل آنها شود که حتما این کار انجام خواهد شد.

رحمانی‌فضلی گفت: در جلسه امروز گزارشی از اجرای مرحله اول طرح غربالگری محله محور که به صورت پایلوت در کرمانشاه اجرا شد، ارائه شد و از شنبه این طرح در سایر مناطق کشور نیز به مرور اجرا خواهد شد.

وی افزود: در گزارش استاندار کرمانشاه به نقاط ضعف و قوت طرح و همچنین پیشنهادها و نیازهایی که می‌تواند این طرح را تقویت کند، پرداخته شد و اعضای جلسه نیز نظرات خود را در همین زمینه مطرح کردند و مقرر شد که حمایت‌ها و کمک های لازم برای موفقیت این طرح انجام بگیرد.

رحمانی فضلی مشارکت‌های مردمی را دستور کار بعدی نشست امروز عنوان کرد و گفت: کار مفصلی بر سازماندهی مشارکت‌های مردمی انجام گرفته که حتما ستادی در این زمینه در تهران در سطح ملی خواهیم داشت و ستادهایی نیز در سطح استانی و شهرستانی با مسئولیت استانداران و فرمانداران تشکیل می‌شود و تلاش خواهیم کرد تا کمک‌های مردم را در حوزه پیشگیری، درمان و نظارت داشته باشیم. مقرر شد این طرح بعد از نهایی شدن از شنبه به اجرا گذاشته شود.

وی گفت: در دو هفته‌ای که محدودیت‌ها در تهران اجرا خواهد شد، قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا، حتما به صورت حداکثر با ۱۵ نفر برگزار خواهد شد و حتی اگر لازم شد جلسات قرارگاه را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

وزیر کشور تصریح کرد: در این جلسه همه اعضا بر اثر گذاری اطلاع رسانی، تقویت آگاهی بخشی و آموزش تاکید داشتند که باید همه دستگاه‌های اطلاع رسان و همه دستگاه‌هایی که ظرفیت رسانه ای دارند به کمک بیایند. در حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد از ظرفیت پیام رسانهای تلفن‌های همراه برای این موضوع استفاده شود.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: جلسات قرارگاه به صورت هفتگی برگزار می‌شود، کمیته‌های فرعی ذیل این قرارگاه روزانه تشکیل جلسه خواهند داد. همچنین امروز جلسه‌ای با حضور تمامی استانداران و فرماندهان سپاه و روسای علوم پزشکی سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، که در این جلسه نحوه اجرای طرح جامع محدودیت‌ها و طرح غربالگری محله محور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی هم ارائه شد.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید خودمراقبتی داشته باشند، گفت مردم باید مراقب خود، خانواده خود و اطرافیانشان و همچنین مراقب نظامات و نظم اجتماعی باشند.

فرمانده قرارگاه با تاکید بر اینکه اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود، گفت: هر روز که آمار فوتی‌ها منتشر می شود، و مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش می یابد، خبر تلخ و غم انگیزی برای همه مردم ایران است.

وی افزود: طبق قولی که وزارت بهداشت داده بود، کیت‌های تست سریع تحویل داده شد. به ما قول داده بودند که در روز ۱۰۰هزار تست تحویل دهند که دیروز از این کیت‌ها رونمایی و امروز به وزارت بهداشت داده شد. همچنین تعهد کرده اند که به زودی تعداد تست‌ها افزایش دهند.

رحمانی فضلی گفت: با افزایش تعداد تست‌ها از ۲۲هزار به ۴۰ هزار و در ظرف هفته آینده به ۸۰هزار و ۱۰۰هزار، شناسایی بیماران و مبتلایان افزایش خواهد یافت که به این معنی است که با شناسایی در مرحله مقدماتی و اولیه بیماری و کمک‌هایی که انجام خواهد شد، ورودی به بیمارستان‌ها را بتوانیم کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: هرچه ورودی به بیمارستان ها کاهش یابد، امکانات بیمارستانی و خدمات آنها و نیروی زحمت‌کش کادر پزشکی و درمانی با شرایط بهتری می‌توانند مداوا را انجام دهند و نتایج آن مثبت خواهد شد.

وزیر کشور گفت: طبق گزارش‌های وزارت بهداشت روندی که در شیوع موج سوم بیماری از یک ماه قبل آغاز شده است، احتمالا تا ۲۰ روز آینده هم خواهیم داشت چراکه از مرحله اول بیماری تا مرحله آخر که بهبود بیماری است، حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد اما امیدواریم پس از دو تا سه هفته آثار این محدودیت‌ها و اقدامات را در شناسایی بیماران بیشتر و کاهش فوتی‌ها شاهد باشیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها