معارضان سوریه کمیسیون انتخابات تشکیل دادند؛ چرا اکنون؟

معارضان سوریه کمیسیون انتخابات تشکیل دادند؛ چرا اکنون؟
شنبه 1 آذر 1399 - 17:49

پس از اینکه ائتلاف ملی معارضان سوریه از تشکیل "کمیسیون عالی انتخابات" به عنوان اقدامی مقدماتی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه خبر داد، شمار زیادی از معارضان، این ائتلاف را به شدت به باد انتقاد گرفتند.

العالم - کشکول

ائتلاف ملی معارضان سوریه در واکنش به این اعتراض ها اعلام کرد که تشکیل "کمیسیون عالی انتخابات" با هدف توجه به مرحله انتقالی است. حال سوال اینجاست که چرا تشکیل این کمیسیون اکنون صورت گرفته و واقعیت این کمیسیون چیست؟

اعلام تشکیل کمیسیون عالی انتخابات از سوی ائتلاف ملی معارضان سوری، با مخالفت همه گروه های معارض سوری روبرو شد.آن ها دراظهارنظرهای خود اعلام کردند که کمیسیون عالی انتخابات، به دنبال به رسمیت شناختن انتخابات ریاست جمهوری در سوریه است. درنتیجه پیروزی بشار اسد رئیس جمهور در انتخابات آینده با اذعان معارضان و سازمان ملل صورت می گیرد.

توجه به این مساله ضروری است که اذعان آنان مهم نیست، زیرا این ملت سوریه هستند که تصمیم گیرنده اند.

با اینکه نصر الحریری رئیس ائتلاف ملی معارضان سوریه با صدور بیانیه ای شدید اللحن تلاش کرد تا تشکیل کمیسیون عالی انتخابات را گامی مقدماتی برای مرحله انتقالی عنوان کند، اما اعتراض ها کاهش نیافت و صرف نظر از شیوه اعلام تشکیل کمیسیون انتخابات، و مفاد آن و شیوه اعتراض ها به آن ، تشکیل کمیسیون عالی انتخابات به دلایل ذیل اهمیت ندارد.

اول اینکه : شدیدترین نوع اعتراض به اعلام ائتلاف، این است که ائتلاف نماینده گروه های معارض نیست ، بلکه مزدور غربی هاست و هیچ ارتباطی به گروه های موجود در داخل خاک سوریه ندارد، و از زبان خود گروه های مسلح اعلام شده است و از این رو ، مشارکت کردن یا نکردن آن در انتخابات ، تاثیری بر فرایند سیاسی برای حل بحران سوریه نخواهد داشت. و این مساله ، آن ها را به سر جای اول بازمی گرداند زیرا ائتلاف نماینده هیچ یک از سوری ها نیست.

مساله دوم اینکه ، اعلام تشکیل کمیسیون عالی انتخابات به شکل یکجانبه صورت گرفته است، چه کسی گفته است که دولت سوریه به مشارکت ائتلاف در انتخابات رضایت خواهد داد، بدون اینکه این مساله با آن بررسی شود واگر که این ائتلاف نماینده هیچ یک از سوری ها نیست، چرا دولت سوریه باید مشارکت آن را در انتخابات بپذیرد؟! موضع سازمان ملل و بیدرسون فرستاده سازمان ملل به روسیه درقبال این مساله چیست؟

مساله سوم اینکه، حتی فرض براینکه گروه های معارض هم با مشارکت ائتلاف ملی معارضان درانتخابات موافقت کنند (که این هم بعید به نظر می رسد)، ائتلاف همچنان از واقعیت دور است و می خواهد نظر اکثر ملت سوریه را نادبده بگیرد ؛ ملتی که همواره به مسئولان خود پایبند بوده اند و ده سال را در کنار آن ها در دفاع از کشور و عقیده خود جنگیده اند. همه گروه های معارض اقرار کرده اند که بشار اسد درصورت نامزد شدن برای انتخابات، در انتخابات پیروز خواهد شد.

مساله چهارم این است که اعلام موضع ائتلاف ملی معارضان سوریه ، به عنوان عملی انجام شده است و انتخابات ریاست جمهوری سوریه بر اساس برنامه و زمان تعیین شده برگزار می شود و مشتی فرد مزدور نمی توانند در برگزاری آن مانع تراشی کنند ، زیرا اربابان آن ها هم قادر به چنین کاری نخواهند بود، و اراده ملت سوریه ، اصل و اساس خواهد بود و این ملت سوریه هستند که می تواند سرنوشت خود را تعیین کنند و اگر معارضان خواهان مشارکت در انتخابات هستند، زیر آسمان این سرزمین ودرقالب قانون آن ها ودرچارچوب مرزها و با حفظ امنیت می توانند چنین کاری را انجام دهند و این همان چیزی است که دولت سوریه بر آن تاکید دارد.

پربیننده ترین خبرها