خشم و اعتراض در برزیل در واکنش به قتل یک سیاهپوست

خشم و اعتراض در برزیل در واکنش به قتل یک سیاهپوست
شنبه 1 آذر 1399 - 18:06

گروهی از معترضان برزیل در اعتراض به قتل یک شهروند سیاهپوست تظاهرات کردند و با پلیس این کشور درگیر شدند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش روزنامه گاردین، قتل شهروند سیاهپوست که پس از ضرب و جرح نگهبانان امنیتی سوپرمارکتی در شهر پورتو الگره در آستانه «روز توجه به سیاهپوستان» روی داد و ویدئوهایی از این حادثه در شبکه های اجتماعی پخش شد، موجی از خشم و اعتراض در سراسر برزیل به راه انداخت.

تصاویر ویدئویی این فرد به نام «خوآئو آلبرتو سیلوریا فریتاس» را نشان می دهد که در مقابل سوپرمارکت «کارفور» بر صورتش مشت زده می شود و همچنین نیروهای امنیتی روی بدنش زانو می زنند.

دهها معترض صبح روز جمعه وارد این سوپرمارکت در برازیلیا پایتخت برزیل شدند و به طرفداری از سیاهپوستان شعار دادند. در سائوپائولو نیز معترضان به خیابان ها آمدند و فریاد اعتراض سردادند.

سوپرمارکت کارفور با انتشار بیانیه ای قتل بی رحمانه این فرد را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که به قرارداد خود با شرکت امنیتی مسئول این حادثه پایان می دهد. در این بیانیه همچنین اعلام شده که مدیر فروشی که در زمان وقوع حادثه در شیفت انجام وظیفه بوده است، اخراج می شود.

به گزارش ایرنا، گزارش یک رسانه محلی برزیل حاکی است که این حادثه پس از مشاجره بین فرد سیاهپوست و یک کارمند سوپرمارکت روی داد و این کارمند ماموران امنیتی را مطلع کرد.

دو مامور سفیدپوستی که به قتل این فرد متهم هستند، بازداشت شده و به دلیل قتل ناشی از خفگی قربانی و ناتوانی اش در دفاع از خود مورد بازجویی قرار گرفته اند.

روز توجه به سیاهپوستان در بسیاری از مناطق برزیل به عنوان روز تعطیل در نظر گرفته و مراسم خاصی در آن برگزار می شود.

براساس اعلام یک سازمان غیردولتی موسوم به «انجمن ایمنی عمومی برزیل»، سیاهپوستان و افرادی با نژاد مختلط حدود ۵۷ درصد از جمعیت برزیل را تشکیل می دهند، اما ۷۴ درصد قربانی خشونت های مرگبار به شمار می روند. این رقم حتی برای کسانی که به دست پلیس به قتل می رسند، بالاتر و ۷۹ درصد است.

پربیننده ترین خبرها