میزبانی گروه ۲۰، جنایت‌های آل‌سعود را از بین نمیبرد

میزبانی گروه ۲۰، جنایت‌های آل‌سعود را از بین نمیبرد
يکشنبه 2 آذر 1399 - 15:57

از نقض گسترده حقوق بشر تا راه‌اندازی جنگ یمن و قتل بی‌رحمانه «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مشهور و منتقد عربستانی بخشی از جنایت‌های هولناکی است که آل سعود به‌رغم میزبانی اجلاس «گروه ۲۰ » موفق به انحراف افکار عمومی جهان و ماله‌کشی بر روی آن نشد.

العالم - عربستان سعودی

اجلاس امسال گروه ۲۰ بر خلاف انتظار خاندان آل سعودی، در حالی در ریاض برگزار شد که شاهزاده‌های سعودی از میزبانی و تصویربرداری با سران کشورهای مهم صنعتی جهان ناکام ماندند.

در مقابل یک تصویر ساختگی و نسبتا کیفیت پایین از سیاستمداران عالی‌رتبه جهان، حداکثر یادگاری است که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی موفق به ثبت آن در تاریخ برگزاری این اجلاس شد.

همه‌گیری «ویروس کرونا» باعث شده تا نشست گروه ۲۰ امسال از طریق نرم‌افزار «زوم» و از راه دور برگزار شود.

نخست‌وزیر انگلیس که به دلیل تماس با یک فرد مبتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد، با ایراد سخنانی از شاه عربستان به دلیل میزبانی این نشست تقدیر کرد.

او برخلاف سایر رهبران جهان پرچم عربستان را در کنار خود قرار داد و گفت: من نتوانستم امسال به عربستان سفر و با شرکت کنندگان ملاقات کنم، اما مایلم از ملک سلمان به دلیل رهبری نشست گروه ۲۰ در این دوره آشفته تقدیر کنم.

دستور کار اصلی نشست امسال حول محور همه‌گیری ویروس کرونا و پیامدهای آن است. شاه سعودی در افتتاحیه این نشست گفت: همه‌گیری کرونا خسارت‌های اقتصادی سنگینی به بار آورده و به بحران بی‌سابقه‌ای برای جهان تبدیل شده است. وی افزود: ‌این وظیفه ماست که با هم از طریق اجلاس به مقابله با این چالش بپردازیم. باید تلاش کنیم واکسن‌های کرونا را با هزینه‌ای مقرون به صرفه در اختیار همه ملت‌ها قرار دهیم.

ملک سلمان مدعی شد:‌ ما با گروه ۲۰ تلاش می‌کنیم تا بر چالش جهانی غلبه کنیم تا آینده بهتری برای ملت‌های خود رقم بزنیم و شرایطی برای ایجاد اقتصادی پایدارتر ایجاد کنیم.

عربستان به شدت تلاش می‌کند تا تصویری را که از این کشور در جهان انعکاس می‌یابد، مدیریت کند. این کشور به دلیل نقض گسترده حقوق بشر در داخل و خارج، از سوی نهادهای بین‌المللی زیر ذره بین قرار دارد و پس از قتل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی برای مدتی به عنوان عنصر نامطلوب در جهان شناخته شد.

در کنار آن راه‌اندازی جنگ یمن که علاوه بر آمار بالای تلفات، ده‌ها هزار زخمی و ویرانی در این کشور مسلمان به‌جای گذاشته و سرکوب معترضان سیاسی در داخل و بازداشت شمار بسیاری از زنان و مردان فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر تصویر مخدوشی را از رژیم سعودی در جهان به جای گذاشته است.

«ربکا وینسنت» روزنامه‌نگار انگلیسی در این باره نوشت: ما باید شاهد باشیم که سران کشورهای مدعی دمکراسی به وعده‌های خود عمل کنند. چون تا زمانی که ما اجازه دهیم عربستان نقش‌های کلیدی در جهان ایفا کند و از این کشور حساب کشیده نشود، با جنایت‌های آن هم‌دست هستیم.

دیده‌بان حقوق بشر نیز مقامات سعودی را به ماله‌کشی روی جنایت‌های این کشور متهم می‌کند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو سال پس از مرگ بی‌رحمانه خاشقجی می‌گذرد، اما مقامات بلندپایه عربستان حساب این جنایت را پس نداده‌اند. در مقابل، آن‌ها میلیاردها دلار برای میزبانی نشست‌های مهم بین‌المللی خرج کردند تا بر تصویر این کشور به عنوان ناقض حقوق بشر ماله بکشند.

همچنین «آگنس کالامارد» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از کشورهای شرکت کننده در اجلاس گروه ۲۰ خواست تا در برابر جنایت‌های عربستان موضع‌گیری کنند. وی گفت: واقعیت این است که هیچ کشوری نباید بتواند از زیر پاسخگویی شانه خالی کند.

نامزد خاشقجی هم برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ریاض را به گونه‌ای که هیچ اتفاقی رخ نداده، «غیر قابل قبول» خواند و تصریح کرد: من همچنان در انتظار اجرای عدالت هستم.

این اظهارات نشان می‌دهد که تلاش عربستان برای کم‌رنگ کردن نگرانی‌های جهانی در سایه میزبانی اجلاس گروه ۲۰ و ضرورت اتحاد میان کشورهای جهان برای مقابل با کرونا، ناکام ماند و این کشور نتوانست نگاه‌های بین‌المللی را از پیشینه هولناک این کشور منحرف کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها