گرامیداشت سالگرد استقلال لبنان از اشغال فرانسه

گرامیداشت سالگرد استقلال لبنان از اشغال فرانسه
يکشنبه 2 آذر 1399 - 23:04

لبنانی ها امروز 77 امین سالگرد استقلال کشورشان از اشغال فرانسه در 22 نوامبر 1943 را گرامی داشتند و به این مناسبت هشتگ های متعددی از جمله "روز استقلال"، "میشل عون"، "جریان آزاد ملی" راه اندازی کردند که تبدیل به ترند شدند.

العالم ـ لبنان

عید استقلال لبنان امسال با توجه به شرایط کشور بر اثر شیوع ویروس کرونا، بدون برپایی جشن و مراسم و یا رژه نظامی و یا برگزاری مراسم در کاخ بعبدا بود. اما در مقابل از شخصتیهای استقلال و روسای فقید سابق در مناطق مختلف تجلیل شد. جوزف عون فرمانده ارتش لبنان برای گرامیداشت روح شهد و تجلیل از فداکاری های آنها در راه حفظ صلح داخلی و وحدت لبنان و حفظ حاکمیت این کشور، شاخه های گل در کنار مجسمه شهدای ارتش در وزارت دفاع قرار داد. میشل عون رییس جمهور لبنان نیز شب گذشته به این مناسبت سخنرانی کرد.

میشل عون شامگاه شنبه تاکید کرد که استقلال در مفهوم کلی آن به معنای استقلال سیاسی و آزادی میهن از اشغالگری واز وابستگی سیاسی است. اما تجربه لبنان نشان می دهد که این مساله کافی نیست برای آنکه یک کشور مستقل باشد بلکه محدودیت های بسیاری وجود دارد که ما را همچنان در قید و بند قرار می دهد.

وی تصریح کرد که هیچ چیزی نمی تواند او را از جنگ با فساد در نهادها باز دارد به رغم آنکه این نبرد یک نبرد نابرابر با مساله ای است که برای چندین دهه در نهادهای کشور ریشه کرده است.

حسان دیاب رییس دولت پیشبرد امور نیز گفت: استقلال کشور فقط با انجام اصلاحات به منظور ریشه کن کردن فساد و برپایی کشوری قدرتمند تکمیل می شود. خطر فساد کمتر از اشغالگری نیست و رهایی از فساد آسان تر از آزادسازی کشور از اشغالگران نیست.

لبنانی ها با راه اندازی هشتگ های متعددی به مناسبت روز استقلال، حمایت خود را از میشل عون و مقاومت لبنان و حزب الله اعلام کرده و تاکید کردند که عون اینک با قدرت تمام به نبرد با فساد و طرح های خارجی علیه لبنان می پردازد.

کاربری به نام "nahida" در توییتر با اشاره به نقش مقاومت در شکست اشغالگری نوشت: خداوند از طریق شما ما را از ذلت و خواری رها کرد و اینگونه ما استقلال خود را حفظ خواهیم کرد.

"عطاء درویش" نیز با انتشار عکس یک نظامی که پرچم لبنان و حزب الله را به دست گرفته است، توییت کرد: با نصرالله و مردانش کشور زنده می گردد.

کاربر دیگری به نام "DR• B A H A M A S" تصویری از رییس جمهور لبنان منتشر کرد و به نقش او در تحقق استقلال واقعی و مخالفت با وابستگی به غرب اشاره کرد و نوشت: 4 سال استقلال واقعی و حاکمیت واقعی و آزادی غیرمشروط.

"انیس النقاش" نیز توییت کرد: به سخنرانی میشل عون خوب گوش دهید، او با سخنانش سه تن را ناامید کرد و یک طرف را امیدوار ساخت. او دشمن را در مساله ترسیم مرزها و دزدانی که گمان کردند از تحقیق و بازخواست نجات خواهند یافت و نیز آنهایی که فکر می کردند می توانند در اداره کشور تکروی کنند، ناامید ساخت و امید و آرزوهای ما را زنده کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها