ادامه درگیری ها در اتیوپی؛ کشور در آستانه جنگ داخلی

ادامه درگیری ها در اتیوپی؛ کشور در آستانه جنگ داخلی
يکشنبه 2 آذر 1399 - 22:59

به نظر می رسد که اتیوپی در آستانه یک جنگ داخلی قرار گرفته است.

العالم ـ کشکول

درگیری ها میان دولت آبی احمد نخست وزیر کشور و جنبش تحریر تیگرای به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و فرار هزاران تن دیگر به کشورهای همسایه منجر شد.

ارتش اتیوپی اعلام کرد که نیروهایش شهرک ایداجا هامسو در صد کیلومتری میکیلی مرکز اقلیم تیگرای را تحت کنترل گرفتند و این نیروها به سرعت به سمت میکیلی پیشروی می کنند و به منظور محاصره این شهر و کنترل آن از تانکها استفاده می شود. ارتش اتیوپی به غیرنظامیان هشدار داد که ممکن است از توپ برای بمباران شهر استفاده کند که این امر نقطه عطفی در این جنگ به شمار می آید که از 3 هفته تاکنون ادامه دارد.

جبهه آزادیبخش تیگرای نیز به نوبه خود تاکید کرد که سربازانش در مقابل حملات نیروهای ارتش مقاومت می کنند، خندق ها را حفر می کنند و با پایداری و ثبات با نیروهای دولت مقابله می کنند.

دو طرف یکدیگر را به ارتکاب فجایع و مانع تراشی بر سر ارسال کمک های انساندوستانه متهم می کنند. جبهه آزادیبخش تیگرای که بر اقلیم تیگرای مسلط است، تاکید کرد که جنگ یک تجاوز غیرقانونی است و دولت را به انتقام گیری از سران اقلیم متهم می کند. این در حالی است که بیانیه دولت، جبهه آزادیبخش تیگرای را به ایجاد آشوب و اغتشاشات و جنگ داخلی متهم می کند.

به نظر می رسد که هیچ راهی برای میانجیگری به منظور حل نزاع اتیوپی وجود ندارد، ابی احمد با وساطت اتحادیه افریقا مخالفت کرد پس از آنکه سران افریقا خواهان میانجیگری برای حل نزاع شدند و دولت اتیوپی را به دیدار با رهبران اقلیم دعوت کردند.

همزمان با نگرانی ها درباره کشیدن شدن اتیوپی به سمت جنگی داخلی که به جدایی اقلیم از دولت مرکزی منجر خواهد شد و تبعات خطرناک دیگری که دامن تمام کشورهای شاخ آفریقا را خواهد گرفت، سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و سازمان های انساندوستانه از احتمال امتداد درگیری ها به مناطق دیگری در اتیوپی و ایجاد بی ثباتی در شاخ افریقا ابراز نگرانی کردند و درباره نابسامان شدن اوضاع انسانی هشدار دادند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بازگشایی گذرگاه های انسانی در اتیوپی به منظور فراهم شدن کمکها برای ساکنان مناطق درگیری در اقلیم تیگرای را خواستار شد و از مخالفت مقامات اتیوپی با هرگونه وساطت ابراز تاسف کرد. آژانس های امدادرسانی سازمان ملل نیز خواهان توقف فوری و موقت درگیری ها به منظور بازگشایی گذرگاه های امن در اتیوپی شدند. اتحادیه افریقا نیز از خطراتی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند، ابراز نگرانی کرد.

حال به نظر نمی رسد که این جنگ به سرعت تمام شود؛ زیرا دو طرف بر تداوم نزاع و مخالفت با تمام وساطت ها پافشاری می کنند؛ بنابراین اوضاع تا آینده ای نزدیک همچنان نامعلوم باقی خواهد ماند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها