عمار حکیم: ائتلاف فراجناحی دورنمای حل بحران عراق است

عمار حکیم: ائتلاف فراجناحی دورنمای حل بحران عراق است
سه شنبه 4 آذر 1399 - 11:58

عمار حکیم رییس و رهبر جریان حکمت ملی عراق در مقاله ای راه حل پایان دادن به بحران کشورش را تشکیل ائتلاف انتخاباتی فراجناحی دانست. ائتلافی که به گفته وی نماینده همگان و دارای رویکرد ملی گرایانه باشد.

العالم - عراق

حکیم در مقاله ای که روز یکشنبه ۲۲ نوامبر (۲آذر) در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شد ،‌ تشکیل چنین ائتلافی را موجب مشارکت قدرتمند احزاب و گروهها در قدرت ارزیابی و پیش بینی کرد که این ائتلاف بتواد شکاف بین مردم و ساختار سیاسی را از بین ببرد.

رییس جریان حکمت ملی عراق در این مقاله نوشت :

۱-ویژگی انتخابات آینده عراق، سرنوشت ساز بودن آن و ظرفیت آن برای انتقال عراق به دوره ای آرام تر است به شرطی که بحران به خوبی مدیریت شود. ولی اگر بحران به خوبی مدیریت نشود، اوضاع عراق پس از انتخابات، پرتنش تر و آشفته تر خواهد شد.

۲-راه حل پایان دادن به بحران عراق، تشکیل ائتلاف انتخاباتی فراجناحی است که نماینده همگان و دارای رویکرد ملی گرایانه باشد و بتواند شکاف بین مردم و ساختار سیاسی را از بین ببرد و هسته فعالیت متوازن نظام سیاسی بر مبنای «حامی و مخالف» را شکل دهد. این در حالی است که ائتلاف هایی که تاکنون بعد از هر انتخاباتی در عراق تشکیل شده، حول محور تقسیم قدرت بر مبنای نتیجه انتخابات بوده است.

۳-ائتلاف انتخاباتی فراجناحی، ساختاری است که در آن نمایندگان نیروهای سیاسی از همه گرایش ها در آن حضور داشته باشند، نیروهایی که دارای وزن سیاسی و اجتماعی و دارای تاریخ مبارزاتی روشن باشند. در کنار آنها باید نیروهای برآمده از اعتراضات اکتبر عراق نیز حضور داشته باشند.

۴-تشکیل ائتلاف فراجناحی، موجب مشارکت قدرتمندترین احزاب و گروه ها در قدرت خواهد شد و به معادله بقاء همه در قدرت و حفظ جایگاه سیاسی خود بدون تبادل نقش ها پایان خواهد داد.

۵-اعتراضات مردمی در ماه اکتبر به ماهیت نظام سیاسی و عملکرد سیاستمداران و حمایت اکثریت مردم از این اعتراضات و تاکید مرجعیت عراق بر حمایت از خواسته های معترضان برای اصلاحات مبارزه با فساد، به روشنی ضرورت مداخله برای تغییر اوضاع را که شبیه به عمل جراحی خواهد بود، نشان داد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها