الاخبار

سفر نتانیاهو به ریاض؛ بزرگترین خنجر آل سعود به فلسطین

سفر نتانیاهو به ریاض؛ بزرگترین خنجر آل سعود به فلسطین
سه شنبه 4 آذر 1399 - 13:14

یک روزنامه لبنانی به ابعاد سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی پرداخت و آن را بزرگترین خنجر سعودی به فلسطین قلمداد کرد.

العالم - عربستان سعودی

منابع خبری رژیم صهیونیستی دوشنبه (روز گذشته) از دیدار نتانیاهو با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی خبر دادند که حجم بسیار بالایی از محکومیتها و واکنشهای منفی را در میان مسئولان جهان اسلام و کشورهای عربی به همراه داشت.

روزنامه الاخبار لبنان با گزارشی تحت عنوان «بزرگترین خنجر سعودی به فلسطین» به این سفر پرداخت و نوشت، روابط سعودی-صهیونیستی از سالها پیش، به صورت غیر علنی بود، ولی علنی کردن آن توسط رسانه‌های صهیونیست و استقبال از آن، نشانگر آغاز مرحه جدیدی است.

به گزارش این روزنامه، وزارت خارجه ریاض اما ضمن تکذیب دیدار نتانیاهو با بن سلمان، ولی اصل سفر صهیونیستها به خاک خود را تکذیب نکرد؛ اقدامی که حکایت از آغاز مرحله جدید دارد به نام ائتلاف علنی صهیونیستی-سعودی.

بنا بر این گزارش، این سفر همچنین نشان می‌دهد که طرفین پیش از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور مستقر آمریکا از قدرت، قصد دارند دست به ماجراجویی بزنند و بیشترین خطر آن برای فلسطین است.

الاخبار در ادامه نوشت، مردم فلسطین بر این باور هستند که این سفر هنوز به توافق فراگیر و ملموسی منجر نشده است، ولی باعث بهبود وضعیت نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی خواهد شد.

به گزارش این روزنامه، بر خلاف دفعات پیشین، سرویسهای نظارتی صهیونیستی اجازه دادند که سریعا این دیدار محرمانه علنی شود؛ اقدامی که نشان می‌دهد قطار عادی‌سازی روابط سعودی-صهیونیستی حرکت کرده است و به همراه ریاض، کشورهای دیگری نیز به این کاروان خواهند پیوست.

بنا بر این گزارش، همین مسئله باعث نگرانی محافل فلسطینی شدده است و بسیاری از آنان، تشکیلات خودگردان را سرزنش می‌کنند؛ چرا که به صورت «رایگان» روابط خود را با دشمن صهیونیست از سر گرفت. به گفته آنان، همین اقدام رام الله باعث شده است که روابط ریاض-تل‌آویو علنی شود.

این روزنامه تأکید کرد، با وجود اینگه گروههای فلسطینی از نقش منفی سعودی خبر دارند، ولی بر این باورند که عادی‌سازی علنی روابط، آنچه «اصول عربی» نامیده می‌شود را از بین می‌برد.

در همین ارتباط، حماس این سفر را اقدام خطرناکی توصیف و تأکید کرد که ریاض با این اقدام خود به امت اسلامی توهین و حقوق فلسطین را تضییع کرده است. جهاد اسلامی هم این سفر را «سقوط سیاسی و بازگشت از اصول و خیانت به قدس و مکه مکرمه» عنوان کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها