انتقاد شدید احزاب سیاسی الجزایر به اظهارات مکرون

انتقاد شدید احزاب سیاسی الجزایر به اظهارات مکرون
سه شنبه 4 آذر 1399 - 18:48

احزاب و نخبگان سیاسی در پی اظهارات اخیر «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه در مورد الجزایر و سخنان وی درباره حمایت از مرحله گذار سیاسی در این کشور به شدت انتقاد کردند.

العالم - آفریقا

« عبدالرزاق مقری» رییس جامعه صلح الجزایر و «کریم طابو» فعال سیاسی در صفحات فیس بوک خود به سخنان مکرون در مورد اوضاع الجزایر انتقاد کردند.

مقری در واکنش به اظهارات اخیر مکرون رییس جمهوری فرانسه افزود: الجزایر به سمت ویژگی های یک کشور شکست خورده در حال حرکت است واگر راه حل فوری ارائه نشود آنگاه دولت شکست می خورد و بخشی از مستعمره می شود.

مقری در این مقاله تصریح کرد: فکر کردیم که این جنبش برای همیشه ما را آزاد کرده و این اراده مردمی و حاکمیت نهایی ما بر کشورمان خواهد بود، اما بحران های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما عمیق تر شدند و خطرات فرهنگی نیز که مورد توجه قرار نگرفتند، به آن افزوده شد و در سایه همه این ها وضعیت عدم اطمینان شدید در مورد آینده بوجود آمده است.

وی ادامه داد: حضور فرانسه در کشور ما از زمان استقلال و از طریق استراتژی گائولیست که نیازمند خروج استعمار بود، هنوز از بین نرفته است.

مقری توضیح داد که موقعیت بد الجزایر به رییس جمهوری اجازه پاسخ به مکرون را نمی دهد که در غیر این صورت او جرات صحبت درباره حمایت از تبون در مورد اوضاع سیاسی داخلی کشور را نداشت. این رییس جمهوری فرانسه با خشونت استعمارگری رفتار می کند و الجزایر را قادر به اداره خود نمی داند.

وی در پایان مقاله خود تصریح کرد: اکثریت جامعه هنوز در برابر نیت بد استعمار مقاومت می کنند، اما خطر امروز از درون دولت است. آیا زمان آن نرسیده که میهن پرستان از درون دولت و جامعه و افراد با عقیده ای که به روز حساب با پروردگار جهانیان دارند، برای محافظت از کشور مانند پیشینیان خود در برابر استعمار بایستند؟

همچنین «کریم تابو» فعال سیاسی مخالف دولت الجزایر، رییس جمهوری فرانسه را به دلیل حمایتی که به تازگی از عبدالمجید تبون همتای خود نشان داد به نفاق سیاسی متهم کرد.

تابو در نامه ای سرگشاده به مکرون که در صفحه فیس بوک خود منتشر شده است، گفت: حمایت ظاهریتان از الجزایر سوء نیت و ریاکاری سیاسی شما را نشان می دهد.

تابو سخنگوی رسمی حزب اتحادیه سوسیال دموکرات الجزایر افزود که پشت این موضع گیری این ایده موذیانه نهفته است که کشورهای شمال آفریقا به طور کلی و الجزایر به طور خاص ... از نظر سیاسی شکننده هستند.

تابو در پیام خود به مکرون یادآورشد که آقای رییس جمهور، تاریخ در آینده فراموش نخواهد کرد که در یک لحظه سرنوشت ساز که امید به وجود آمده و چشم اندازهایی برای جوانان الجزایری مشتاق زندگی و خوشبختی آغاز شده است، شما با رژیمی که قول خشونت و محرومیت به مردم می دهد، دنیای تجارت را انتخاب کردید.

مکرون روز جمعه در گفت وگویی طولانی با مجله فرانسوی"ژون آفریک" درباره الجزایر گفت: من آنچه را که بتوانم انجام خواهم داد تا به رییس جمهور تبون که فرد شجاعی است در این دوره گذار کمک کنم.

رییس جمهوری فرانسه ادامه داد: مواردی وجود دارد که در حد استاندارد ما نیست و ما می خواهیم شاهد تغییر آن باشیم. ما ساختارهای قدرت را طی چند ماه تغییر نمی دهیم و تا زمانی که الجزایر موفق نشود، آفریقا نمی تواند موفق شود.

همچنین حدود پنج روز پیش «محسن بلعباس» رییس مجمع فرهنگ و دموکراسی الجزایر در صفحه فیس بوک خود با انتقاد از مکرون اظهارات وی را برابر با آموزش دروس دموکراسی و حکومت داری به آفریقایی ها دانست و گفت که فرانسه پس از استعمار علاوه بر اینکه بخشی از مشکل ما شده است بخشی از گذشته دردناک الجزایر و آفریقا نیز هست.

فارس

پربیننده ترین خبرها