روایت اسپوتنیک از تفاهمنامه اقتصادی تاریخی ایران وقطر

روایت اسپوتنیک از تفاهمنامه اقتصادی تاریخی ایران وقطر
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 13:43

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امضای سند تفاهمنامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر را مهم و تاریخی توصیف کرد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

خبرگزاری اسپوتنیک روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: ایران و قطر برای اولین بار پس از تقویت روابط خود، به توافق تاریخی دست یافتند و برای همکاری اقتصادی، سندی را در هفتمین نشست جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور که در استان اصفهان برگزار شد، امضا کردند.

در این سند تهران و دوحه برای تشکیل تیم مشترک تجاری و همکاری صاحبان بخش خصوصی دو کشور به منظور ایجاد مراکز تجاری مشترک و همچنین اعزام مشاور تجاری به سفارتخانه‌ها در تهران و دوحه و همچنین استفاده از بنادر یکدیگر با هدف توسعه عملیات صادرات و واردات بین طرفین موافقت کردند.

اسپوتنیک "همکاری اتاقهای بازرگانی دو کشور و استفاده از بخش خصوصی ایران و قطر برای سرمایه‌گذاری مشترک را یکی از مهمترین موارد این سند دانست" و افزود: استفاده از بخش خصوصی به منظور جستجوی مکانیزم‌های مناسب برای تسهیل مسیر این توافق‌نامه که به انعقاد توافق‌نامه‌های دیگر در زمینه‌های انرژی برق، آب، فاضلاب، گاز و سایر زمینه‌های توسعه‌ای کمک کند، از دیگر مفاد این سند است.

در این سند که به امضای مقامات ارشد ایران و قطر رسیده است، همکاری دو کشور در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برگزاری هفته‌های فرهنگی بین طرفین، تامین نیازهای دارویی و وسایل پزشکی طرف قطری و تشویق مالکان خصوصی در این بخش پیش‌بینی شده است.

در این سند همکاری مشترک، طرفین در زمینه‌های آموزش عالی و مطالعات علمی همچنین فراهم آوردن شرایطی برای طرف قطری جهت بهره‌مندی از ظرفیت بنادر و راه آهن ایران برای ترانزیت کالا و حمل و نقل به توافق رسیدند.

همچنین انعقاد توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات و حفاظت و نگهداری از کابل‌های «فیبر نوری شناور» از دیگر مفاد این سند است.

بر اساس این سند، ایران و قطر توافق کردند که در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، شیلات و محیط زیست و بهره‌گیری از تجارب طرف ایرانی در این زمینه‌ها و اعزام کارشناس به کشور قطر و تشکیل کارگروه مشترک در این زمینه، همکاری دو جانبه داشته باشند.

نمایندگان ایران و قطر برای برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک، بالغ بر یک ماه جلسات کارشناسی متعدد به صورت مجازی برگزار کردند.

سند تفاهمنامه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر روز سه شنبه در پایان هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که با حضور «رضا اردکانیان» و «احمد الکواری» روسای ایرانی و قطری کمیسیون مشترک در شهر اصفهان برگزار شد، به امضا رسید.

پربیننده ترین خبرها