مسکو: سفر پمپئو به جولان اقدامی تحریک آمیز بود

مسکو: سفر پمپئو به جولان اقدامی تحریک آمیز بود
پنج‌شنبه 6 آذر 1399 - 06:52

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد چهارشنبه شب گفت که مسکو سفر "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا به جولان اشغالی سوریه را یک اقدام تحریک‌آمیز می‌داند.

العالم-سوریه

واسیلی نبنزیا که در نشست شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت، افزود: ما از حفظ یکپارچی سوریه حمایت می‌کنیم و به حاکمیت ارضی این کشور احترام می‌گذاریم و خواهان کنارگذاشتن طرح‌هایی هستیم که خواهان تجزیه این کشور و طولانی‌ترشدن جنگ در آن است.

وی افزود: این مسأله مخصوص شرق یا غرب سوریه از جمله منطقه جولان اشغالی نیست. ما سفر مسؤول بلندپایه آمریکایی به آنجا را تحریک‌آمیز می‌دانیم.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: روند جاری در مناطقی که آمریکایی‌ها به صورت غیر قانونی حضور دارند نیز موجب نگرانی بسیار مسکوست.

نبنزیا افزود: در کنار تشویق برخی کشورهای اشغالگر خارجی برای تمایلات جدایی‌طلبانه و قطع روابط تاریخی میان گروه‌های مخلف سوریه، برخی مانع‌تراشی‌ها برای بازپس‌گیری اتحاد و یکپارچگی خاک سوریه وجود دارد.

وی به در تنگنا قرا دادن ساکنان سوریه، چپاول میادین نفتی و آلودگی محیط زیستی توسط کشورهای بیگانه در سوریه اشاره کرد و گفت: همچنین گزارش‌هایی در خصوص آزادی افراد مسلح از زندان‌های سوریه توسط [آمریکا و دیگر کشورهای خارجی] و نیز خبرهای از محاکمه شهروندان سوری از جمله برخی اتباع خارجی توسط برخی دادگاه‌های مجهول نیز به گوش می‌رسد.

پیش از این سخنان نیز، "بشار الجعفری" معاون وزیر امورخارجه سوریه گفته بود که آمریکا و ترکیه همچنان به حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و ارتکاب جنایت علیه ملت سوریه و غارت ثروت کشورمان ادامه می‌دهند.

پمپئو در اقدامی بی‌سابقه که نقض تمام قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، به عنوان نخستین وزیر امورخارجه آمریکا و از زمان اشغال بلندی‌های جولان در سال ۱۹۶۷ به این منطقه سفر کرد و ادعا کرد: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

وی در بدو ورود به منطقه اشغالی جولان سوریه مدعی شد: این منطقه برای همیشه سرزمین اسرائیل است.

پمپئو اسفندماه ۹۸ نیز از حذف واژه «اشغالی» برای بلندی‌های جولان سوریه در گزارش سالانه حقوق بشر این کشور حمایت کرده بود.

این نخستین سفر یک وزیر امورخارجه آمریکا به منطقه جولان سوریه از سال ۱۹۶۷ میلادی است.

منطقه جولان اشغالی سوریه در جریان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد.

سفر وزیر امورخارجه ترامپ به جولان آنقدر غیر قانونی بود که صدای اتحادیه عرب را نیز درآورد و "احمد ابوالغیط" دبیرکل این سازمان این اقدام پمپئو را به شدت محکوم کرد و آن را خلاف قوانین بین‌المللی دانست.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها