نمکی: وضعیت بیماری کرونا در کشور رو به بهبود است

نمکی: وضعیت بیماری کرونا در کشور رو به بهبود است
يکشنبه 9 آذر 1399 - 11:40

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه شورای ناظرین طرح شهید قاسم سلیمانی، وضعیت بیماری کرونا را در کشور رو به بهبود دانست.

العالم - ایران

جلسه شورای ناظرین طرح شهید قاسم سلیمانی(گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا) با حضور وزیر بهداشت، جمعی از معاونین وزارت بهداشت و ناظرین این طرح در دانشگاه های علوم پزشکی برگزار شد.

سعید نمکی در این نشست گفت: خدا را شکر می کنیم که وضعیت بیماری در کشور به ویژه در شهرستانهایی که آبان ماه محدودیت در آنها اعمال شد، رو به بهبود است و پیش بینی کرده بودند که در این ماه، مرگ های ۸۰۰ تا یک هزار مورد در روز را تجربه کنیم اما خوشبختانه آمارها رو به بهبود است و هنوز اثرات محدودیت های جدید و طرح شهید قاسم سلیمانی خودشان را نشان نداده است.

وی افزود: برای قرنطینه بیمارانی که از نظر فضای فیزیکی، شلوغی خانواده یا وضعیت اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارند به حدود ۴۰ هزار تخت نقاهتگاهی در هتل ها، مهمانسراها و اماکن اقامتی دستگاه های اجرایی نیاز داریم که در دستور کار دکتر کولیوند و بخش پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی قرار گرفته است. همچنین باید برای همکاران مشارکت کننده در این طرح، وسایل لوازم حفاظت فردی به مقدار کافی تامین شود.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید برای ارزیابی پیشرفت طرح شهید سلیمانی در استانها و دانشگاه های علوم پزشکی، شاخص های ارزیابی تعریف کنیم و بتوانیم در هر نشستی به روسای دانشگاه ها بازخوردهای لازم از پیشرفت ها و اشکالات را بدهیم.

نمکی تاکید کرد: باید مراکز سرپایی و تست گیری از افراد مشکوک در کشور حداقل به پنج هزار مرکز یا پایگاه یا مرکز مدیریت بیماری را در شهرها و حاشیه شهرها برسانیم تا دسترسی مردم به مراکز تشخیصی، بهداشتی و تست گیری افزایش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به اجرا درآمده است.

در این طرح بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری می دهند.

اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.

در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.
این مشارکت محله محور باید بگونه ای طراحی شود که ضمن جلب اعتماد مردم، اهداف و فعالیتها توسط گروههای مردمی نیز به تحقق برسد. در این راه اطلاعات مرتبط با پیشگیری و مقابله با مخاطرات باید به روشی مورد قبول و منطبق بر فرهنگ و توانایی مردم محله به آنان ارائه شود.
موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید و یادآور می شوند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد.
بر همین اساس، طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر ۴۰ سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله و در جهت بهبود وضعیت اجتماعی (از جمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه مطرح شد تا با مشارکت مردم و نهادهای مردم محور، محلات از محرومیت خارج شود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها