یمن: استعمار سعودی و انگلیسی دو روی سکه هستند

یمن: استعمار سعودی و انگلیسی دو روی سکه هستند
دوشنبه 10 آذر 1399 - 22:41

یمنی‌ها پنجاه و سومین سالگرد بیرون راندن انگلیس استعمارگر از کشورشان را 30 نوامبر هر سال گرامی می‌دارند. در همین راستا، کاربران یمنی هشتگ "سالگرد بیرون راندن انگلیس در 30 نوامبر" را در توییتر ایجاد کرده و در حالی‌که به تاریخ پر از مبارزه و پیروزی اجدادشان می‌بالند خواستار بیرون راندن اشغالگران سعودی و اماراتی از یمن شده‌اند.

العالم- داغ‌های مجازی

جشن سالگردی که یمنی‌ها آن را "عید استقلال" می‌خوانند تاریخ بیرون راندن آخرین سرباز انگلیسی از اراضی جنوب یمن در سال 1967 است. ولی از افزون بر 6 سال پیش که ائتلاف متجاوز به رهبری سعودی و امارات در یمن مداخله کرده، جنگی خونین این کشور را در بحران فرو برده است.

این ائتلاف متجاوز با به خدمت گرفتن شبه‌نظامیان مسلح و پشتیبانی مالی از آنها در بیشتر مناطق جنوب یمن، درصدد سیطره بر همان مناطقی هستند که انگلیس اشغالگر 53 سال پیش بر آنجا سیطره داشت؛ مناطقی که از اهمیت استراتژیک برخوردار هستند از جمله شهر عدن، جزیره سقطری و تنگه باب المندب، که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های حمل و نقل و معابر بین‌المللی محسوب می‌شود.

انگلیس از قرن هفدهم میلادی تمرکزش را معطوف به جنوب یمن ساخت و هدف عمده‌اش عدن، سقطری و باب المندب بود با توجه به اینکه این تنگه از اهمیت ژئوسیاسی برخوردار است؛ امری که برای انگلیس استعمارگر بستر کنترل مستعمراتش در شرق و جنوب آفریقا و غرب و جنوب آسیا را فراهم می‌کند.

این امر در مورد امارات نیز صدق می‌کند، این رژیم با دنبال کردن سیاست انگلیس در مناطق اشغالی یمن درصدد تجریه یمن و از بین بردن وحدت آن است تا باعث شود جوانان یمنی از ایجاد هرگونه انسجام داخلی ناامید و سرخورده شوند.

ناظران بر مسائل منطقه‌ای و یمن معتقدند، تشابه زیادی میان اهداف، اقدامات و سیاست‌های ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی و انگلیس استعمارگر در میدان یمن دیده می‌شود؛ انگلیس در سال 1799 جزیره بریم را اشغال کرد و در سال 1839 کنترل کامل عدن را در دست گرفت، در مقابل رژیم‌های سعودی و امارات نیز اواس سال جاری به اشغال سقطری و شهرهای جنوبی خیز برداشتند.

آنها تأکید کردند اتفاقات دوران اشغالگری انگلیس و اشغالگری ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی نشان‌دهنده این امر است که قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، یمن را صرفا میدانی برای ایجاد امپراتوری‌هایی که مبتنی بر نفوذ و سیطره بر ویرانه‌های مردمِ فاقد دولت واقعی است، می‌بینند.

کاربری به اسم "غزال المقدشیه" در توییتر نوشته است: "سوال: شبه‌نظامی که خودش را از جنبش سیاسی معرفی می‌کند، کیست که روز استقلال کشور دیگری را جشن می‌گیرد ولی روز استقلال وطن مادری‌اش را جشن نمی‌گیرد؟"

"ام محمد" نیز نوشته است" "ای امارات، اگر ما فاقد تاریخ باشیم همین روز استقلال و بیرون راندن، کافی‌ست."

"هاشتاق الیمن" نیز نوشته است: "یمنی‌ها هشتگ سالگرد اخراج انگلیس در 30 نوامبر را همزمان با پنجاه و سومین سالگرد اخراج آخرین نظامی انگلیس از جنوب یمن، ایجاد کرده‌اند. کاربران تأکید می‌کنند که اشغالگران بار دیگر در شکل و شمایلی متفاوت به جنوب یمن بازگشته‌اند. آنها امارات را متهم می‌کند که ساز و کار و سیاست انگلیس اشغالگر را دنبال می‌کند."

پربیننده ترین خبرها