پافشاری نمایندگان پارلمان عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکا

پافشاری نمایندگان پارلمان عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکا
سه شنبه 11 آذر 1399 - 11:04

گروهی از نمایندگان پارلمان عراق با پافشاری بر لزوم خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از کشورشان بار دیگر تاکید کردند که برای حفظ حاکمیت عراق نیازی به وجود این نظامیان نیست.

العالم - عراق

دور جدید پافشاری محافل پارلمانی عراق بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق در راستای اجرای مصوبه پارلمان که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

نمایندگان پارلمان عراق در مناسبت های مختلف بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از عراق تاکید و حضور نیروهای آمریکایی در کشورشان را تهدیدی برای امنیت ملی آن می دانند.

آنها همچنین واکنش شدیدی را نسبت به تاخت وتاز آمریکا در حریم هوایی عراق بدون وجود هرگونه عامل بازدارنده ای نشان داده اند.

در جدیدترین موضعگیری نیز شماری از نمایندگان پارلمان عراق خواهان تحقق حاکمیت کامل عراق و اخراج نیروهای آمریکایی و تضمین کرامت شهروندان عراقی در داخل و خارج از این کشور شده اند.که در این گزارش به بازخوانی این مواضع پرداخته می شود.

در همین راستا، «کریم المحمداوی» نماینده فراکسیون «بدر» در پارلمان عراق خواهان خروج نظامیان آمریکایی شد و تصریح کرد: ضعف دولت در پس پرده نادیده گرفتن حاکمیت عراق از سوی سایر کشورها است.

«صباح الساعدی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق نیز بر لزوم تحقق حاکمیت عراق و عدم همدستی با حضور آمریکا در این کشور و فعال سازی نقش پارلمان در پرسش از نهادها در این خصوص تاکید کرد.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز به نوبه خود تاکید کرد که عراق نیازی به نیروهای آمریکایی بویژه در زمینه مبارزه با تروریسم ندارد و لازم است که این پرونده نهایی و یکسره شود؛ بویژه که ابهاماتی درباره تعداد واقعی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق وجود دارد.

آمریکا اخیرا اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان 500 نفر کاهش می دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از عراق در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد اما با این حال، برخی از منابع سیاسی و امنیتی عراق شمار واقعی حضور این نیروها در عراق را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

«عامر الفایز» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اظهار داشت : حضور آمریکا در عراق از زمان ترور فرماندهان عملیات پیروزی علیه داعش (سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق) نقض کننده حاکمیت این کشور شده و عراق نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد زیرا نیروهای امنیتی عراق قادرند که زمام امور امنیتی را در دست داشته باشند و از امنیت کشور پاسداری کنند.

وی خواهان "اقدام سریع دولت عراق برای بستن پرونده حضور آمریکا در عراق شده که ناقض حاکمیت این کشور و توجیه ناپذیر است".

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز دیگر نماینده ای است که از کارشکنی آمریکا برای تامین امنیت مرزهای عراق به شیوه های پیشرفته و مدرن خبر می دهد و خواهان خروج آمریکایی ها از کشورش است.

وی گفت: وتوی آمریکا مانع خرید سلاح های پیشرفته از منابع غیرآمریکایی است و آمریکا از هرگونه قرارداد تسلیحاتی با سایر کشورها نظیر روسیه یا چین از جمله درباره سامانه های دفاع پیشرفته جلوگیری می کند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

پارلمان عراق در پی جنایت ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس و شهید ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

مردم عراق نیز در مناسبت‌های مختلف، مخالفت خود را با اشغالگری آمریکا اعلام داشته‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها