الشرق الاوسط: الحریری امروز کابینه خود را معرفی می کند

الشرق الاوسط: الحریری امروز کابینه خود را معرفی می کند
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 13:04

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه سیاسی اعلام کرده که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، تصمیم گرفته در پایان «کنفرانس بین‌المللی کمک به لبنان» که امروز (چهارشنبه) به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد، کابینه خود را تقدیم «میشل عون» کند.

العالم ـ لبنان

این منابع گفته اند که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان، سرانجام تصمیم گرفته که به بن‌بست روند تشکیل دولت در لبنان پایان دهد، با این امید که گشایشی در فضای سیاسی این کشور ایجاد شود.
منابع مذکور افزودند که علت اینکه الحریری موضوع را به پس از نشست پاریس موکول کرده آن است که نمی‌خواهد در صورت مخالفت عون با کابینه، این مساله بر کنفرانس حمایت از لبنان که رئیس جمهوری فرانسه آن را برگزار می‌کند، سایه اندازد.
به گفته این منابع که الشرق الاوسط به آنها اشاره نکرده، دولت الحریری متشکل از 18 وزیر خواهد بود که در آنها شروط مورد نظر «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در طرحش برای نجات لبنان در نظر گرفته شده است.
این منابع افزودند که الحریری امیدوار است که به صرف ارائه کابینه به رئیس جمهوری لبنان، فشارها از جانب فرانسه برای پایان دادن به بن بست سیاسی لبنان و تشکیل دولتی که بتواند راه حلی فوری برای برخی مسائل فراهم کند، تشدید یابد به نحوی که عون نتواند دولت را رد کند.
بر پایه این گزارش، سعد الحریری آماده تعدیل کابینه و مذاکره بر سر برخی جزئیات با میشل عون، رئیس جمهوری است.
این منابع می‌گویند که الحریری معتقد است که مسیری برای نجات لبنان جز طرح فرانسه وجود ندارد و او حاضر نیست از مأموریت تشکیل کابینه بگذرد.
در روزهای اخیر احتمال تایید کابینه الحریری که پیش از آن سه بار نخست‌وزیر لبنان بوده، قوت گرفته و این در حالی است که برخی حامیان داخلی و خارجی حریری با انتخاب دوباره او به عنوان نخست‌وزیر این کشور مخالفت و در مقابل برخی از جریان‌های داخلی نیز با انتخاب دوباره او موافقت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، «حزب الله» و «جنبش امل» به عنوان دو جنبش مقاومت اسلامی لبنان به طور مشروط از نخست‌وزیری دوباره حریری حمایت کرده‌اند، اما «جریان آزاد ملی لبنان» به رهبری «جبران باسیل» داماد میشل عون و از احزاب «جریان ۸ مارس» با انتخاب دوباره حریری مخالفت کرده است.
در عین حال دو «حزب سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» و حزب «نیروهای لبنانی» به سرکردگی «سمیر جعجع» یا همان فالانژهای لبنان که هر دو از احزاب وابسته به «جریان ۱۴ مارس» هستند نیز اعلام کردند که مخالف نخست‌وزیری دوباره حریری هستند.
شواهد نشان می‌دهد که پاریس با انتخاب دوباره حریری برای احراز پست نخست‌وزیری لبنان موافقت کرده و عربستان نیز پس از صحبت‌های وی علیه حزب الله تا حدودی به انتخاب دوباره حریری چراغ سبز نشان داده است.

پربیننده ترین خبرها