ابعاد آشتی قطر و سعودی

ابعاد آشتی قطر و سعودی
جمعه 14 آذر 1399 - 22:39

موضوع حل بحران میان قطر و کشورهای محاصره‌کننده آن، بعد از اظهارات وزیر خارجه کویت که گفت‌وگوها برای آشتی میان قطر از یک‌سو و عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین از سوی دیگر را "نتیجه‌بخش" خوانده، به بحث داغ تبدیل شده است.

العالم- درگوشی

وزیر خارجه کویت این اظهارات را یک روز پس از گزارش خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد. این خبرگزاری روز گذشته اعلام کرد که عربستان سعودی و قطر به دستیابی به توافقی اولیه برای پایان دادن به اختلافاتِ افزون بر 3 ساله نزدیک شده‌اند. این خبرگزاری با اعلام این‌که دولت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا برای حصول این توافق طرفین قطری و سعودی را تحت فشار گذاشته، به نقل از منابعی تأکید کرد که این توافق شامل امارات، بحرین و مصر نمی‌شود.

اگر این اظهارات و گزارش‌ها صحت داشته باشد برای حکومت سعودی توافقی خوشایند خواهد بود. در همین راستا، "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه سعودی در حساب توییتری خود نوشت: "به تلاش‌های دولت برادر کویت برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره بحران [کشورهای] خلیج [فارس] به دید تقدیر نگاه و از تلاش‌های آمریکا در این ارتباط تشکر می‌کنیم." او همچنین گفت که کشورش امیدوار است این تلاش‌ها به دلیل خیر و مصلحتی که برای منطقه دارد، به ثمر برسد. وزیر خارجه سعودی در حالی از این آشتی استقبال می‌کند که در سه سال گذشته هیچ یک از 13 شرط کشورش برای عادی‌سازی روابط با قطر (از جمله کاهش روابط با تهران، تعطیلی شبکه الجزیره و قطع حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس) محقق نشده است.

ناظران معتقدند که این استقبال سعودی می‌تواند به دلیل تلاش حکومت و رهبری آن برای بر هم زدم کارت‌هایش قبل از ورود "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید باشد؛ چرا که او احتمالا ریاض را درخصوص پرونده‌هایی از جمله حقوق بشر، جنایات جنگی، جنگ یمن، محدود کردن آزادی بیان و جنایت ترور وحشیانه "جمال خاشقجی" به چالش بکشد.

از سوی دیگر، اگر صحت داشته باشد که این توافق اولیه محدود به قطر و عربستان سعودی است پس آیا به معنای این نیست که ریاض از همپیمانان خود در "ائتلاف تحریم‌کننده‌ها" دست شسته است؟ و اینکه آیا حکومت سعودی به وضعیتی دچار شده است که همپیمان و شریک اصلی‌اش، یعنی امارات را در مقابل تلطیف کردن اوضاع پیش از ورود بایدن به کاخ سفید، تنها گذاشته است؟ با اینکه قطر در مقابل این توافق و هدیه به سعودی، چه امتیازاتی دریافت کرده است؟ البته روابط قطر و ترکیه و دیدگاه ترکیه، که روابطی پرتنش با سعودی‌ دارد، درخصوص این توافق جای سوال دارد.

خلاصه آنکه، شکی نیست که حل این بحران بر کاهش تنش در منطقه تاثیر خواهد گذاشت و به نوعی باعث حاکم شدن آرامش در منطقه خواهد شد. قدر مسلم آن‌که دیپلماسی، حسن همسایگی و گفت‌وگوی منطقه‌ای تنها راه برای حل و فصل تمامی بحران‌ها میان همسایگان و در وهله بعدی در سطح بین‌المللی است.

پربیننده ترین خبرها