ژاپن در انتظار بازگشت یک فضاپیما با نمونه خاک یک سیارک

ژاپن در انتظار بازگشت یک فضاپیما با نمونه خاک یک سیارک
شنبه 15 آذر 1399 - 10:49

یک فضاپیمای ژاپنی با نمونه خاک سیارکی دوردست به زودی به زمین بازمی‌گردد.

العالم - گوناگون

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد آخرین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که فضاپیمای Hayabusa2 به زودی با نمونه خاک یک سیارک دوردست به زمین خواهد رسید. این نمونه خاک که در محفظه‌ای کپسولی‌شکل به زمین وارد می‌شود، درباره کشف منشأ حیات در زمین به دانشمندان یاری خواهد رساند.

کپسول کوچک این فضاپیما عصر روز شنبه به وقت محلی در منطقه‌ای دورافتاده و کم‌جمعیت در استرالیا فرود می‌آید. Hayabusa2 سیارک مورد نظرش را که حدود ۳۰۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد، ۱ سال پیش ترک کرده بود.

دانشمندان معتقدند نمونه خاک این سیارک -- به‌خصوص نمونه‌ای که از زیر پوسته آن جمع‌آوری شده است - از تشعشعات فضایی، رادیواکتیو و سایر عوامل محیطی مصون مانده است. به همین دلیل می‌توان از آن برای بررسی دقیق منشأ حیات در سیاره زمین بهره برد.

البته این پایان مأموریت فضاپیمای Hayabusa2 نیست و پس از آنکه کپسولش در جو زمین آزاد شود، مسیر خود را به سوی یک سیارک دورافتاده دیگر ادامه خواهد داد. سفر به این سیارک که 1998KY26 نام دارد، ۱۰ سال به درازا خواهد کشید. مأموریت این فضاپیما در سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

سیارک‌ها که به دور خورشید می‌چرخند و از سیاره‌ها بسیار کوچکتر هستند، در میان قدیمیترین پدیده‌های کهکشان راه شیری طبقه‌بندی می‌شوند. به همین دلیل می‌توان به کمک آنها چگونگی تحول حیات را در کره زمین مطالعه کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها