نمایش مضحک سعودی صهیونیستی/ عربستان چه چیزی را پنهان می کند؟

نمایش مضحک سعودی  صهیونیستی/ عربستان چه چیزی را پنهان می کند؟
دوشنبه 17 آذر 1399 - 09:07

در موضعی عجیب و مغایر با سیاست های شناخته شده عربستان سعودی که به سردمدار عادی سازی معروف است، در اجلاس امنیتی "گفت و گوی منامه " که در پایتخت بحرین برگزار شد ، مشاجره جدیدی و غافلگیر کننده میان "گابی اشکنازی" وزیر خارجه رژیم اشغالگر اسرائیل و شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی درگرفت.

العالم _ عربستان سعودی

الفیصل که به مدت بیش از دو دهه، ریاست سازمان اطلاعات عربستان سعودی را برعهده داشت، درنشست امنیتی بحرین گفت که رژیم اشغالگر اسرائیل، خود را به عنوان کشوری کوچک معرفی می کند که از تهدید ماهیتی رنج می برد و از سوی قاتلان تشنه خون که تمایل به نابودی آن دارند، احاطه شده و دراین حال از تمایل به برقراری روابط دوستانه با ریاض سخن می گوید.

این شاهزاده سعودی با اشاره به اینکه تل آویو به اشغال اراضی فلسطینی و بمباران کشورهای عربی ادامه می دهد و زرادخانه هسته ای نیز دارد، رژیم اسرائیل را به دورویی متهم کرد.

در مقابل، اشکنازی بلافاصله پس از سخنرانی شاهزاده سعودی گفت که اظهارات سعودی صرفا ، اظهاراتی نمایشی و غیر واقعی است.

وی با اشاره به تغييراتي که در منطقه براثر توافق نامه های عادی سازی روابط میان رژیم اشغالگر اسرائیل وامارات وبحرین وسودان با موافقت عربستان ، رخ داده است گفت : اظهارات الفيصل بیانگر روح و تغییرات حاصله در منطقه خاورمیانه نیست.

ناظران معتقدند اظهارات ترکی الفیصل تلاش در راستای تکذیب خبر سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نیوم و دیدارش با محمد بن سلمان ولی عهد سعودی است زیرا خاندان حاکم نسبت به خشم عمومی مردم و هم چنین واکنش محافل عربی و اسلامی و تاثیرات آن بر آینده ولی عهد سعودی نگران و بیمناک هستند.

اما واقعیت این است که موضع عربستان نسبت به عادی سازی برای همه علنی وآشکار است و آخرین مورد نیز اظهارات فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان بود که بر نبود هیچ مانعی بر سر راه عادی سازی تاکید و در نشست مذاکرات مدیترانه رم گفته بود : همواره از انواع عادی سازی حمایت کرده ایم.

می توان گفت دیدگاه ریاض به تل آویو از یک رژیم دشمن به رژیمی هم پیمان و شریک منافع و سرنوشت تغییر یافته است. از این رو اکنون برای ترسیم عادی سازی و اعلام تدریجی خبر مقدمه چینی می کند که با امضای توافقی که امارات هم پیمانش و هم چنین بحرین بدان بپیوندند .

به گونه ای که روزنامه بریتانیایی اکونومیست نیز اعلام کرد ریاض وتل آویو پس از درز خبر دیدار سه جانبه مخفیانه بن سلمان،نتانیاهو و پومپئو در عربستان توسط رسانه های عبری اظهار خوشبختی می کنند.

در واقع سخنان ترکی الفیصل مانور و تلاشی برای کاهش دادن شدت تاثیر اعلام تمایل سعودی به عادی سازی است زیرا بن سلمان ولی عهد سعودی معتقد است نتانیاهو با نفوذ خود در کنگره مدافع وی در کاخ سفید برای دست یافتن وی به آروزیش در به قدرت رسیدن است .

پربیننده ترین خبرها