اذعان وزیر لبنانی به مداخله آمریکا در تشکیل دولت لبنان

اذعان وزیر لبنانی به مداخله آمریکا در تشکیل دولت لبنان
دوشنبه 17 آذر 1399 - 09:37

وزیر خارجه لبنان گفت، اگر آمریکا شرط عدم حضور حزب‌الله را در دولت لبنان بگذارد، همان طرفی است که مانع تشکیل دولت جدید شده است.

العالم _ لبنان

«شربل وهبه» وزیر خارجه لبنان در اظهاراتی تلویزیونی اعلام کرد، کمک‌های انسانی اضطراری سه مرحله جان گرفتن دوباره، بازسازی و بازسازی اقتصاد دارد که اتحادیه اروپا برای مراحل دوم و سوم منتظر تشکیل دولت جدید لبنان است، این موضوع مهمی است و باید هر چه زودتر انجام شود.

وی افزود: نمی‌توان هیچ طرف لبنانی را از شرکت در دولت منع کرد خصوصا اگر نمانیدگانی در پارلمان داشته باشد.

وهبه تأکید کرد: میان (تشکیل) دولت و کمک‌ها بدون حزب‌الله و (تشکیل) دولت با حزب‌الله ما گفت‌وگو را انتخاب می‌کنیم، اگر آمریکا شرط عدم حضور حزب‌الله را در دولت بگذارد پس این آمریکا است که ما را از تشکیل دولت منع کرده است خصوصا آنکه حزب‌الله طیفی لبنانی است که در پارلمان نماینده دارد. لطفا اجازه دهید با حزب‌الله گفت‌وگو می‌کنیم و اگر قانع شود که عدم حضورش در دولت به کشور خدمت می‌کند این تصمیم را بگیرد؛ پرونده تشکیل دولت باید «لبنانی» باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزی هم گفت، لبنان از حقوق خود نمی‌گذرد حتی اگر این مذاکرات ۱۰ یا ۲۰ سال طول بکشد.

دولت «حسان دیاب» در پی انفجار مهیب بندر بیروت استعفا کرد؛ «مصطفی ادیب» که در دهم شهریور مأمور به تشکیل کابینه جدید لبنان شده بود نیز پنجم مهرماه انصراف خود را از این موضوع اعلام کرد و عقب کشید. اکنون «سعد الحریری» مأمور به تشکیل کابینه جدید شده اما پیشرفتی در این روند دیده نمی‌شود.

پیش‌تر رسانه‌‌های مختلف لبنانی از مداخله آمریکا بویژه سفیر این کشور در لبنان «دوروتی شیا» در روند تشکیل دولت لبنان گفته بودند و نوشته بودند که واشنگتن مخالف حضور نمایندگان حزب‌الله در دولت لبنان است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها