چرا سعد الحریری در تشکیل کابینه خود ناکام است؟

چرا سعد الحریری در تشکیل کابینه خود ناکام است؟
سه شنبه 18 آذر 1399 - 13:59

تلاش سعد الحریری برای تشکیل کابینه وزرای مورد تایید میشل عون، هنوز به نتیجه نرسیده است.

العالم-گزارش

اکثریت پارلمان معتقدند که فشارهای خارجی وارده بر حریری مانع از تشکیل حکومت شده است، درحالیکه برخی دیگر این مسئله را ناشی از مشکلات داخلی می دانند.

الحریری همچنان به پیش نویسی پایبند است که رئیس جمهور، به دلیل فقدان استانداردهای یکسان، آن را رد می کند.

علی حسن خلیل عضو حزب "توسعه و آزادی" مجلس گفت:" مسئولیت بحران عمیق سیاسی و اقتصادی و بازتاب اجتماعی آن بر مردم، بر گردن قدرت های داخلی است. به نظر من همه در دایره اتهام قرار دارند و باید هرچه سریع تر نسبت به تشکیل حکومت اقدام شود".

از سوی دیگر، الان عون عضو ائتلاف "لبنان قدرتمند" بیان داشت:" امروز نخست وزیر الحریری روشی یکپارچه را در برخورد با تمامی مولفه ها برگزیده و براساس آن به نتیجه رسیده است. من معتقدم که بر همین اساس نیز حکومت ظهور خواهد کرد و شکل گیری آن آسان تر خواهد شد".

سمیر الجسر یکی از اعضای حزب "جنبش آینده" خاطرنشان کرد: "شما فکر می کنید مردم متقاعد شده اند که اگر همانند گذشته براساس سهمیه بندی عمل کنیم، با دولتی روبرو خواهیم شد که مشکلات را حل خواهد کرد."

محافل پارلمانی می گویند که وجود گره در تشكيل كابينه تحت تاثير واگرایی دیدگاه ها بین قدرت های سیاسی است که با عنوان "سهمیه بندی" شناخته می شود.

روز یکم آبان ماه، در میانه وخامت اوضاع اقتصادی درنتیجه فساد گسترده در لبنان، سعد الحریری، در رایزنی های پارلمانی برای تشکیل کابینه جدید 64 رای را به خود اختصاص داد. وی با تکیه بر طرح رئیس جمهور فرانسه نقشه راه حکومت آینده خود را طراحی کرد.

*حسین عز الدین- بیروت

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها