سیلی احتمالی امروز مجلس نمایندگان امریکا به ترامپ

سیلی احتمالی امروز مجلس نمایندگان امریکا به ترامپ
سه شنبه 18 آذر 1399 - 15:12

می گویند مجلس نمایندگان آمریکا امروز سه شنبه به طرح قانون جامع بودجه نظامی آمریکا رأی می دهد. این طرح یکی از طرح بزرگی است که همین ماه به کنگره فرستاده خواهد شد.

العالم - در گوشی

اندکی قبل، تاریخ اجرای قانون بودجه 2020 به پایان رسید این در حالی است که بودجه نظامی این کشور موسوم به "قانون اختیارات دفاع ملی" (NDAA) با خطر وتو از سوی دونالد ترامپ رو به روست؛ ترامپ – که واپسین روزهای حضور در کاخ سفید را می گذراند – تهدید کرده است که این قانون را به همراه تلاش نمایندگان برای حذف بند مربوط به تغییر اسامی پایگاه های نظامی آمریکا را وتو می کند.

بودجه نظامی 2021 آمریکا

مک تورنبری، نماینده جهوری خواه در کمیسیون نیروهای مسلح و حامی اصلی بودجه جدید – که ارزش آن به 740.5 میلیارد دلار می رسد – گفته است که تصویب این بودجه، تصویب بودجه فدرال و بسته تشویقی دوم برای اقتصاد کورونا زده آمریکا را آسان تر می کند.

نمایندگان در برابر ترامپ .. مقابله می کنیم

تورنبری با اشاره به تلاش های ترامپ برای ایجاد وقفه در روند تصویب قانون اختیارات دفاع ملی، به روزنامه ها گفته است: هر قدر آرا بیشتر و قویتر باشد، احتمال وتو کمتر می شود.

آدام اسمیت، رئیس این کمیسیون هم با صراحت بیشتری گفته است که چناچه ترامپ قانون اختیارات دفاع ملی را وتو کند، نمایندگان، این وتو را ابطال خواهند کرد.

کنگره باید شتاب کند

اعضای کنگره فرصت چندانی ندارند؛ روز جمعه آینده 11 دسامبر، فرصت اجرای قانون بودجه کنونی به پایان می رسد و اگر تا آن زمان به توافق نرسند، منابع مالی عمومی آمریکا ناگهان از بین می رود.

لذا برای جلوگیری از تعطیل شدن کامل ادارات فدرال، نماینده های کنگره چاره ای جز توافق های دشوار از جمله تصویب طرح کمک به اقتصاد کورونا زده آمریکا و تصویب بودجه وزارت دفاع و تصویب قانون تأمین مالی تا قبل از تاریخ یادشده ندارند.

آنها پیش از این نیز در یک شنبه گذشته مجبور بودند هر چه زودتر تصمیم های دشواری گرفته و برای تصویب لایح کمک به اقتصاد کورونا زده و تصویب قانون بودجه برای جلوگیری از تعطیلی ادارات فدرال و تصویب بودجه وزارت دفاع (پنتاگون)، به توافق های دشواری برسند.

سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه دست در دست هم

روشن است که ترامپ می کوشد عکس جریان، شنا کند. او می خواهد همه نمایندگان و سناتورها را اعم از جمهوری خواه و دموکرات به چالش بکشد. حال آنکه همه آنها به اتفاق تلاش می کنند از تعطیلی ادارات فدرال جلوگیری کنند و امکان تصویب قانون موقت برای چند روز را در کنگره مورد بررسی قرار داده اند تا شاید از این طریق اندکی زمان تا عید کریسمس بخرند و در نهایت به تصویب نهایی بودجه 2021 برسند مخصوصا که رهبران جمهوری خواه و دموکرات در کنگره ابراز امیدواری کرده اند که این قانون، اقدامات بعدی برای کمک به اقتصاد و حل بحران کورونا را هم در بر بگیرد.

دیک دوربین، سناتور دموکرات روز یکشنبه به شبکه ای بی سی گفت: "ما بی وقفه تلاش می کنیم تا در سریع ترین زمان ممکن به مردم آمریکا کمک کنیم". او همچنین از طرح کمک به ارزش 908 میلیارد دلار – که همین هفته از سوی سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه ارائه شده است – حمایت کرد.

ترامپ .. منفور و منزوی..

در این اثنا نانسی پیلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و رهبر دموکرات های مجلس موافقت خود را با قراردادن این پیشنهاد به عنوان مبنای مذاکره بر سر نسخه نهایی، اعلام کرد. اما میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا و دونالد ترامپ – که در نهایت این طرح باید به امضای او برسد – تا کنون موضع خود را اعلام نکرده اند.

همزمان، اعضای کنگره ابراز امیدواری کرده اند که بتوانند هر چه سریعتر بودجه وزارت دفاع را به تصویب برسانند و نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات درباره طرح قانونی به ارزش 740 میلیارد دلار به توافق برسند.

اما ترامپ تهدید کرده است که اگر قانون حمایت از وضعیت قانونی شبکه های اجتماعی – که آنها را به جبهه گیری علیه خود متهم کرده است – لغو نشود، طرح قانون یادشده را وتو می کند.

جمهوری خواهان معتقدند که آرای لازم برای استفاده از حق ابطال وتو را دارند آنها می گویند ارتش نباید منتظر بماند و این مسائل را می توان به طور جداگانه حل و فصل کرد. ستنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان امروز سه شنبه را برای رأی گیری تعیین کرده است.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها