ناآرامی اوضاع شمال عراق و استقرار گسترده نیروهای امنیتی

ناآرامی اوضاع شمال عراق و استقرار گسترده نیروهای امنیتی
سه شنبه 18 آذر 1399 - 17:08

اوضاع در سلیمانیه در شمال عراق در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی ناآرام است و احتمال گسترش این ناآرامی ها به کل منطقه کردستان وجود دارد.

العالم _ عراق

در استان های اربیل و دهوک ، نیروهای امنیتی به طور گسترده مستقر شده اند تا از اعتراض های مشابه در سلیمانیه جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار العالم از عراق، اعتراض ها در سلیمانیه روز چهارشنبه گذشته با مطالبه پرداخت حقوق های به تعویق افتاده کارکنان این منطقه به مدت بیش از 50 روز آغاز ولی با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شد و ده ها تن از روزنامه نگاران و تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

اعتراض ها با خشونت همراه شد و بنا به اعلام منابع محلی به کشته و زخمی شدن عده ای از معترضان منجر شد.

صدها تن از معترضان مقرهای حزب های حاکم در کردستان یعنی حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان را به آتش کشیدند و این حزب ها را به فساد و سوء استفاده از منابع مالی به منظور تامین منافع حزبی خود متهم کردند.

کمیته امنیتی عالی در سلیمانه ، تظاهرکنندگان را به تیراندازی به سوی نیروهای پلیس در منطقه "بیره مکرون" متهم کرد.

درمقابل، "سیروان بابا "عضو پارلمان منطقه کردستان عراق، نیروهای امنیتی را به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در شهر متهم کرد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق با صدور بیانیه ای بر لزوم احترام به حق تظاهرات مسالمت آمیز و برآورده کردن خواسته های برحق تظاهرکنندگان به ویژه در رابطه با موضوع حقوق تاکید کرد.

صالح گفت : راه حل بهتر در بحران مالی فعلی، تلاش برای دستیابی به توافق فراگیر با دولت مرکزی است.

وی درعین حال بر لزوم ارائه راه حل های ریشه ای به منظور بهبود وضعیت معیشتی منطقه کردستان از سوی دولت اربیل، از طریق برداشتن گام های جدی برای توقف تعرض به بیت المال و غارت اموال و قاچاق تاکید کرد.

از سوی دیگر، مسرور بارزانی ، رئیس منطقه کردستان عراق از مسئولیت وخامت اوضاع اقتصادی این منطقه شانه خالی کرد و دولت مرکزی در بغداد را مورد سرزنش قرار داد.

بارزانی با بیان اینکه آنچه در منطقه کردستان می گذرد، از اراده دولت خارج است ، درباره تلاش ها برای سوء استفاده از این بحران هشدار داد.

پربیننده ترین خبرها