تعمیق حضور نظامی روسیه در سودان

تعمیق حضور نظامی روسیه در سودان
سه شنبه 18 آذر 1399 - 21:45

مسکو و خارطوم امروز سه‌شنبه توافق‌نامه احداث مرکز پشتیبانی و لجستیکی از ناوگان نظامی روسیه در سودان را امضا کردند، اقدامی که حضور نظامی روسیه در این کشور شمال آفریقا را عمق می بخشد.

العالم - اروپا/آفریقا

طبق این توافقنامه روسیه تاکید کرده که کشتی های مجهز به نیروگاه هسته ای می توانند در مرکز لجستیکی نیروی دریایی روسیه در سودان حضور داشته باشند.

در سند امضا شده آمده است که در آن‌ِ واحد بیش از چهار کشتی نیروی دریای روسیه از جمله کشتی های جنگی که با انرژی هسته‌ای کار می‌کنند، مجاز به حضور در این مرکز لجستیکی نیستند. آن هم به شرط اینکه استانداردهای ایمنی هسته ای و زیست محیطی را رعایت کنند.

روسیه و سودان دسامبر جاری توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد یک مرکز لجستیکی دریایی در سواحل دریای سرخ امضا کردند که کشتی‌های مجهز به تجهیزات هسته‌ای با رعایت الزامات ایمنی هسته‌ای و زیست محیطی می‌توانند در آن قرار بگیرند، به شرطی آن‌که تعداد کشتی‌های لنگر انداخته شده در آنِ واحد، بیشتر از چهار کشتی نباشد و تعداد پرسنل این مرکز هم ۳۰۰ نفر باشد.

مدت زمان این توافق ۲۵ سال است و در صورتی که طرفین کتبا قصد خود را برای خروج از آن اعلام نکنند، به طور خودکار برای ۱۰ سال متوالی قابل تمدید است.

بنابر گزارش‌ها، در اواسط ماه نوامبر، رئیس جمهوری روسیه، وزارت دفاع این کشور را مکلف کرد تا توافق‌نامه‌ای را در این زمینه با سودان امضا کند. بعد از بندر «طرطوس» در سوریه، این پایگاه نه تنها دومین پایگاه دریایی روسیه در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی خواهد بود، بلکه در کل جهان نیز به استثنای شبه جزیره «کریمه» که ضمیمه خاک این کشور شده، از اهمیت بیشتری برای مسکو برخوردار است.

تا چند سال پیش، روسیه و سودان همکاری نزدیکی با یکدیگر نداشتند و این رویکرد در سال ۲۰۱۷، زمانی که ولادیمیر پوتین از عمر البشیر رئیس جمهوری وقت سودان در سوچی استقبال کرد، به طور آشکارا آغاز شد.

طبق این گزارش،‌ روسیه می‌تواند برای اولین بار از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پایگاه دریایی جدیدی در خارج از این کشور ایجاد کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها