خروج گسترده یمنی‌ها از صف مزدوران عربستان و امارات و پیوستن به انصارالله

خروج گسترده یمنی‌ها از صف مزدوران عربستان و امارات و پیوستن به انصارالله
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 11:25

منابع از موج بزرگ بازگشت یمنی‌هایی که از صفوف مزدوران دشمن جدا شده‌ و به دولت نجات ملی یمن پیوسته‌اند، به صنعا خبر دادند.

العالم _ یمن

این روزها صنعا،پایتخت یمن شاهد اوج‌گیری موج بازگشت یمنی ها از صفوف مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی و نیروهای وفادار به آن است. آخرین نفر از این نیروها که از صف دشمن جدا شده و به آغوش وطن بازگشتند سرتیپ «هانی الوصابی» فرمانده محور عملیاتی «ازال» در منطقه «باقم» و سرهنگ «رمزی الظاهری» فرمانده گردان اول تیپ «الفتح» در منطقه الجوف بود. همچنین درباره بازگشت عناصر یک اردوگاه جدید که قبلاً در صف مزدوران سعودی بودند صحبت‌هایی می شود که هویت آنها هنوز مشخص نشده است.

طی سال‌های گذشته در جریان جنگ ویرانگر یمن صنعا تعداد زیادی از نیروهای یمنی که در صف «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن وابسته به عربستان سعودی بودند را پذیرفته است. انصارالله یمن در این استان همچنین بارها از ده‌ها فرمانده نظامی وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی و نیز رهبران سیاسی، حزبی و روسای قبایل خواست تا به آغوش وطن بازگردند. موج بازگشت یمنی ها از صفوف دشمن به صنعا نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد اما امسال بزرگترین موج بازگشت این نیروها نزد هموطنانشان است.

هفته گذشته وزارت دفاع در صنعا بیش از 300 نفر از نیروهای منصور هادی از جمله فرماندهان قرارگاه ها و گردان ها را پذیرفت. در سایه تعداد بالای درخواست ها برای بازگشت به صنعا و خروج از صف نیروهای دولت مستعفی یمن در نبرد «مارب» و الجوف و همچنین مرزهای جنوبی با عربستان، وزارت دفاع در صنعا برای بازگشت این نیروها به مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی یمن خدمات رایگان ارائه داده است و همچنین تدابیر امنیتی لازم برای آنها جهت مقابله با تهدیدهای احتمالی ائتلاف متجاوز سعودی در نظر گرفته است.

یک منبع نظامی در صنعا در گفتگو با روزنامه الاخبار تاکید کرد که سرتیپ «حمد الراشد الحزمی» فرمانده تیپ «العز» در محور الجوف و رئیس شورای قبایل دهم در این استان از مزدوران دشمن جدا شده و به همراه دهها سرباز و افسر در حالی‌که سلاح ها و تجهیزات نظامی مدرن به همراه داشتند به صنعا رسیدند. این امر پس از آن اتفاق افتاد که ارتش و کمیته های مردمی یمن در صنعا حدود 25 سرباز و افسر را که در منطقه «الخوبه» عربستان مستقر بودند پذیرفتند.

به گفته منبع نظامی مذکور ده‌ ها نفر از سربازان و سران منطقه هفتم ارتش دولت منصور هادی در جبهه های مارب نیز فرار کردند و بسیاری از آنها به صنعا رسیدند. این منبع تاکید کرد طبق قانون عفو عمومی دولت نجات ملی یمن آغوش صنعا برای همه کسانی که می خواهند نزد هموطنان خود باز گردند باز است.

هم‌زمان با این موارد منابع آگاه گزارش دادند که وزارت امور خارجه صنعا نزدیک به 60 درخواست از سیاستمداران و سران دولت منصور هادی از جمله اعضای مجلس شورای دولت مستعفی و شخصیت های اجتماعی و رسانه‌ای دولت منصور هادی برای بازگشت به صنعا دریافت کرده است. به گفته منابع، شخصیت‌های سیاسی دولت منصور هادی که قصد بازگشت به صنعا را دارند از مقامات دولت نجات ملی یمن خواستند که امنیت آنها تامین شود.

منابع آگاه گزارش دادند که دولت صنعا از بازگشت این افراد استقبال کرده؛ اما برخی از آنها پس از فرار از عربستان اکنون در ترکیه هستند و برای نقش رسانه‌ ای که در حمایت از ائتلاف متجاوز عربی ضد کشورشان بازی کردند بسیار شرمنده بوده و ابراز تاسف می کنند. این افراد می گویند نمی‌توانند به کشوری که در ویرانی آن نقش داشتند برگردند.

در حال حاضر دولت نجات ملی یمن شماری از شخصیت‌های رسانه‌ای که قبلا زیر چتر ائتلاف متجاوز سعودی فعالیت می کردند را پذیرفته است. اواخر اکتبر گذشته منابع محلی در مارب گزارش دادند که پنج نفر از زندانیان آزاد شده وابسته به دولت منصور هادی چند روز پس از آزادی به صنعا فرار کردند. اوایل هفته جاری سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن با بیش از 300 نفر از افسران و سربازانی که به آغوش دولت نجات ملی یمن بازگشته‌اند دیدار کرده و به آنها گفت که شورای عالی سیاسی و نظامی دولت نجات ملی برای همه کسانی که مایل به بازگشت به روند ملی کشورشان هستند یک فرمان عفو عمومی صادر کرده است.

یحیی سریع همچنین از سایر یمنی هایی که فریب دشمن را خورده و همچنان در صف ائتلاف متجاوز عربی ضد یمن هستند خواست تا از این فرصت استفاده کرده و به آغوش وطن بازگردند؛ چرا که فرصت عفو عمومی مدت زیادی دوام نخواهد داشت. طبق قانون عفو عمومی دولت نجات ملی یمن کسانی که جنگ را در صفوف دشمن ترک کرده و داوطلبانه به خانه و محل زندگی خودشان باز می گردند، حق استفاده کامل از حقوق سیاسی و مدنی خود را مطابق با مفاد قانون اساسی یمن دارند.

تسنیم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها