آیا راه بازگشت به توافق هسته‌ای مسدود است؟

آیا راه بازگشت به توافق هسته‌ای مسدود است؟
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 17:03

کارشناسان و سیاسیون تأکید می‌کنند به رغم اظهارات اروپایی‌ها و آمریکا، ایران تن به مذاکرات جدیدی درباره توافق هسته‌ای نخواهد داد.

العالم- نظرکده

کارشناسان امور منطقه‌ای اراده و توان "جو بایدن" رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را برای بازگشت به توافق هسته‌ای زیر سوال می‌برند و می‌گویند تحولاتی که در سطح منطقه‌ای و در پرونده ایران و نیز در سطح روابط واشنگتن و اروپایی‌ها شکل گرفته، احتمال احیای این توافق را دور از ذهن کرده است.

کارشناسان امور منطقه‌ای تصریح می‌کنند، اروپا می‌خواهد بگوید که حامی ایران نیست بلکه از دولت بایدن و سیاست‌های او درخصوص ایران حمایت می‌کند.

این کارشناسان تأکید می‌کنند اروپا در راستای منافع خود در منطقه، اصرار دارد نقش میانجیگری ایفا کند.

از سوی دیگر، کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند اروپایی‌ها برای اعمال فشارهای بیشتر به ایران جدی نیستند و می‌خواهند خودشان را با تحولات هماهنگ کنند.

کارشناسان همچنین درخصوص موضوع موشک‌های بالستیک تأکید می‌کنند که هیچ احدی نمی‌تواند امتیازی از ایران بگیرد.

به گفته کارشناسان استراتژیک در ایران، "دونالد ترامپ" بر این باور بود که از طریق تحریم‌ها علیه ایران توافق هسته‌ای را تغییر خواهد داد ولی او شکست خورد.

کارشناسان تأکید دارند، اگر ایران طی 8 سال اخیر در مقابل افکار جهانی انعطاف و نرمش نشان داد به دلیل تلاش آن برای اعتماد سازی بود و همین امر، طرح‌های آمریکا و اروپا را خنثی کرد.

کارشناسان سیاسی ایرانی می‌گویند، موضع جمهوری اسلامی مبتنی بر التزام به توافق هسته‌ای است و این پایبندی بایستی از سوی تمامی طرف‌ها باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها