انتخابات ونزوئلا؛

متحدان مادورو 91 درصد کرسی‌های مجلس را کسب کردند/ زمینه سازی گوایدو برای رد پذیرش نتیجه انتخابات ونزوئلا

متحدان مادورو 91 درصد کرسی‌های مجلس را کسب کردند/ زمینه سازی گوایدو برای رد پذیرش نتیجه انتخابات ونزوئلا
پنج‌شنبه 20 آذر 1399 - 11:27

متحدان نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا، در انتخابات یکشنبه گذشته 91 درصد از کرسی‌های مجلس را به دست آوردند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش رویترز، جدیدترین آمار اعلام شده از سوی شورای ملی انتخاباتی ونزوئلا نشان می‌دهد که نامزدهای حزب حاکم «سوسیالیست» و احزاب متحد آن موفق شده‌اند 253 کرسی از مجموع 277 کرسی پارلمان این کشور را به دست آورند. حزب مخالف موسوم به "اقدام دمکراتیک" که اکنون از سوی سایر مخالفان به همسویی با دولت متهم شده ، 11 کرسی به دست آورده است.

"خوان گوایدو" رهبر مخالفان و رئیس کنونی پارلمان از همفکران خود خواسته که در جلسه مشورتی در روز 12 دسامبر (شنبه 22 آذر) شرکت کنند و در حال زمینه‌سازی برای مطرح کردن درخواست‌های مردمی به منظور رد نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور است. مادورو می‌گوید که گوایدو دست نشانده آمریکا است و وضعیت اقتصادی ونزوئلا هم ناشی از تحریم‌های واشنگتن است.

این درحالی است که پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات پارلمانی ونزوئلا ، ادعاهای گوایدو در خصوص ریاست جمهوری را مخدوش کرده و طرح‌های آمریکا برای ونزوئلا را هم با تردید بیشتری رو به رو کرده است. در همین حال ، "انریکه کاپریلس" از چهره‌های سیاسی مخالفان که دو بار هم نامزد ریاست جمهوری مخالفان دولت بوده، دیروز (چهارشنبه) در گفت وگو با یک رسانه انگلیسی (BBC) خواستار پایان کار دولت به اصطلاح انتقالی تشکیل شده توسط گوایدو در سال 2019 با حمایت آمریکا شد.

کاپریلس گفت: دولت جدید (به ریاست بایدن در آمریکا) باید درک کند که این طرح به نتیجه نرسیده و ادامه طرح دولت موقت (برای ونزوئلا) ممکن نیست.

وی همچنین از طرح برخی نمایندگان کنونی مجلس برای ادعای ادامه مسئولیت خود به عنوان نماینده پس از شکست در انتخابات هم انتقاد کرد . دوره کاری پنج ساله نمایندگان فعلی مجلس ونزوئلا روز 5 ژانویه به پایان خواهد رسید . در همین حال برخی نمایندگان مخالف در مجلس از طریق رسانه‌های اجتماعی به حمایت از گوایدو پرداخته‌اند.

به گزارش ایرنا، برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا که از ماه‌ها قبل محل مناقشه مخالفان داخلی و خارجی این کشور بود، واکنش‌های جهانی مثبت و منفی بسیاری از رد مشروعیت و ادعای تقلب تا تایید شفافیت و به رسمیت شناختن نتایج این رویداد سیاسی را به همراه داشته است.

برزیل، کلمبیا، کانادا و شیلی از جمله کشورهایی هستند که نسبت به ونزوئلا موضع مخالف داشته و نتایج انتخابات این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند، در حالیکه دولت کوبا از متحدان ونزوئلا و از کشورهای مغضوب آمریکا با انتشار بیانیه‌ای پیروزی حزب سوسیالیست را به دولت مادورو تبریک گفت.

دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا که از ماه‌ها قبل در تلاش بوده تا در بالاترین سطح از نظارت، هرگونه ادعای تقلب در انتخابات از سوی مخالفان داخلی و خارجی را منتفی کند، از اتحادیه اروپا نیز دعوت کرد تا به عنوان ناظر، روند رای گیری انتخابات مجلس این کشور را رصد کند. با این وجود «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رد این درخواست، از ونزوئلا خواستار به تعویق افتادن انتخابات شد.

پربیننده ترین خبرها