بازی جدید نتانیاهو این بار با مهره مصر

بازی جدید نتانیاهو این بار با مهره مصر
پنج‌شنبه 20 آذر 1399 - 16:39

خبر:

اسرائیل هیوم از دعوت رسمی السیسی از نتانیاهو برای سفری قریب الوقوع به مصر خبر داد.


تحلیل:

- هر چند منابع مصری تا این لحظه درخصوص ارسال دعوتنامه سیسی برای دعوت از نتانیاهو سکوت کرده اند اما به نظر می رسد با توجه به سابقه روابط مصر و اسرائیل، مساله دعوت امری دور از ذهن نباشد بویژه آنکه همپیمانان منطقه ای مصر یعنی امارات و بحرین اخیراً در عادی سازی و ایجاد رابطه با اسرائیل پیشگام شدند و البته مقامات سعودی نیز اقدام ایشان را ستایش کردند. سعودیها همچنین ایجاد رابطه کشورشان با اسرائیل را با طرح یکی دو شرط کاملاً صوری قابل تحقق معرفی کردند.

- در این میان و با نزدیک شدن سعودی به قطر و کم رنگ شدن عامل وحدت آفرین 4 کشور سعودی، مصر، بحرین و امارات در دشمنی با قطر به نظر می رسد نزدیکی با اسرائیل در کنار تقویت انگاره دشمنی با ایران از جانب 4 کشور به عنوان خمیرمایه ای جدید در راستای حفظ این وحدت آسیب دیده قلمداد شود.

- طی روزهای اخیر و در یک اجلاس امنیتی در بحرین ترکی فیصل رییس سابق استخبارات سعودی انتقادات تندی متوجه اسرائیل کرد اما بعد از آن تصویری از حاشیه همان جلسه منتشر شد که ترکی فیصل را در کنار عاموس ادلین رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل و مشغول گفت و گویی صمیمانه و نوشیدن قهوه نشان می داد. هر چند این موضع دوگانه دستمایه تمسخر افکار عمومی قرار گرفت اما نشان داد که حداقل 4 کشور متحد پیش گفته در منطقه، در ارتباط گیری با اسرائیل هم سر از پا نمی شناسند و هم می کوشند تا گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

- سیسی این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه است مشکلات اقتصادی- معیشتی از یک طرف، کابوس آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی و درگیر شدن مصر در بی آبی شدید از طرف دیگر، نا امنی ها در صحرای سینا و همچنین در مرزهای مصر با لیبی در کنار تقویت تحرکات اخوانی های مصر، روی کار آمدن رییس جمهوری در آمریکا که حداقل در شعار تمرکز بر مساله حقوق بشر را پیگیری خواهد کرد و... همه و همه می توانند عواملی باشند که السیسی را به این فکر انداخته باشد که ایجاد رابطه با اسرائیل را تسریع ببخشد.

- استقبال گسترده و پرحجم مصر از آنچه امارات و بحرین در عادی سازی روابط با اسرائیل انجام دادند در کنار دستور اخیر سیسی به نانواییهای سراسر این کشور در استفاده از گاز بجای گازوئیل که منفعت آن بطور مستقیم در جیب صهیونیست ها می رود نیز می تواند نشانه هایی تاییدکننده درخصوص ارسال دعوتنامه برای نتانیاهو از جانب سیسی باشد هر چند با توجه به موقعیت شکننده نتانیاهو در اسرائیل و همچنین تغییر قدرت در آمریکا معلوم نیست چقدر محاسبات، آینده نگری ها و تحلیل سیسی در دعوت از نتانیاهو به تقویت و استمرار حکمرانی او بر مصر کمک بکند.

- آنچه مسلم است اینکه سود سرشار چنین دیداری بیش از هر کس هم به لحاظ اقتصادی و هم سیاسی متوجه اردوگاه نتانیاهو خواهد شد. با این سفر نتانیاهو قطار عادی سازی روابطش با اعراب و بویژه سعودی را یک ایستگاه به جلو می برد، اقتصاد گازیش با مصر را تقویت شده و تضمین شده می بیند و بالاخره و به زعم خود می تواند امیدوار به بهره مندی از اندکی آرامش از ناحیه مبارزان فلسطینی در غزه باشد هر چند در مورد اخیر این پندار فقط پنداری صهیونیستی است و آنچنانکه از مواضع مبارزان فلسطینی بر می آید، بهره ای از واقعیت نخواهد یافت.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها