آنکارا: تحریم ترکیه به روابط ما با آمریکا آسیب های زیادی می زند

آنکارا: تحریم ترکیه به روابط ما با آمریکا آسیب های زیادی می زند
پنج‌شنبه 20 آذر 1399 - 17:41

آنکارا اعلام کرد که اعمال تحریم ها بر ترکیه به علت خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه آسیب فراوانی به روابط ترکیه و آمریکا می زند.

العالم - ترکیه

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ابراز اطمینان کرد که روابط کشورش با ایالات متحده در دوران جو بایدن نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خوب و سازنده خواهد بود.

وی در نشستی که مرکز تحقیقاتی صندوق آلمانی مارشال با عنوان سیاست خارجی ترکیه برگزار کرده بود، گفت: بایدن ترکیه و رئیس جمهورش را خوب می فهمد و هنگامی که متصدی سمت معاون باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود، چند بار به ترکیه آمد و من مطمئنم که روابط ما خوب و مثبت خواهد بود. من مطمئنم که بایدن ارزش استراتژیک وژئوپلتیک ترکیه را ارج خواهد نهاد.

کالین در پاسخ به سوالی درباره اقدام ترکیه به خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه گفت: ترکیه بارها تمایل خود را به خرید سامانه پاتریوت آمریکا اعلام کرد ولی واشنگتن از تحویل آن به آنکارا خودداری کرد.

وی افزود: این حرف که سامانه اس 400 تهدیدی برای جنگنده های اف 35 به شمار می رود، ادعایی ساده لوحانه است.

وی گفت: اعمال تحریم ها بر ترکیه به علت خرید سامانه موشکی روسیه آسیب های زیادی را به روابط ترکیه و آمریکا خواهد زد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد : ترکیه از دولت بایدن انتظار دارد که به حمایت از گروه " پ ک ک" در سوریه پایان دهد و با آنکارا در زمینه مبارزه با سازمان تروریستی گولن همکاری کند.

کالین گفت : ترکیه از بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای ایران حمایت خواهد کرد. ائتلافی که بین اسرائیل و کشورهای منطقه خلیج فارس ایجاد شده است، از بازگشت بایدن به توافقنامه هسته ای ایران خرسند نخواهد شد بنابراین بازگشت دولت بایدن به توافقنامه هسته ای آسان نخواهد بود.

وی درباره روابط کشورش با روسیه گفت: اختلاف نظراتی بین ترکیه و روسیه درباره چند مساله وجود دارد و آنکارا برای حل این اختلافات تلاش می کند.

کالین افزود: ترکیه بیشتر ترجیح می دهد که مسائل منطقه ای را با همکاری ایالات متحده و جهان غرب تا روسیه حل کند ولی ما شاهد گام های ملموسی از سوی جهان غرب در این باره نبودیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ازسرگیری روابط عادی ترکیه و اسرائیل نیز گفت : اسرائیل با اصل "راه حل دو کشور" مخالفت کرد و به سیاست محاصره فلسطینی ها از چند سال پیش تاکنون ادامه می دهد.

کالین افزود: ترکیه در همه مجامع بین المللی مساله محاصره و فشارهای اسرائیل به فلسطینی ها را یادآوری خواهد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها