گروه‌های فلسطینی و ترکیه عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش را محکوم کردند

گروه‌های فلسطینی و ترکیه عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش را محکوم کردند
جمعه 21 آذر 1399 - 10:16

گروه‌های فلسطینی عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش را محکوم کردند و آن را گامی در مسیر "مشروعیت بخشیدن" به این رژیم برای اشغال اراضی فلسطین دانستند.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت: رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط برای افزایش سیاست خصمانه و بیرحمانه خود علیه مردم فلسطین و گسترش شهرک‌سازی بهره‌برداری می‌کند. این اقدام اسرائیل را تشویق می‌کند تا به نادیده گرفتن حقوق مردم ادامه دهد و به هیچ وجه در خدمت مسئله عادلانه فلسطین و مسائل ملی کشورهایی نیست که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌پردازند.

همچنین فایز ابوعیطه، معاون دبیر شورای انقلابی فتح این توافق را محکوم کرد و گفت: ما با هرگونه عادی‌سازی روابط مخالفیم و آن را محکوم می‌کنیم. این اقدام ضربه خنجری در پشت مردم فلسطین و مسئله آن است چه این عادی‌سازی روابط از سوی مراکش باشد، چه از سوی امارات، چه بحرین و چه سودان. این یک عادی‌سازی مجانی بدون هیچ گونه ارزش یا بهای سیاسی برای مردم فلسطین یا امت عربی است.

ابوعیطه گفت: بهتر است مراکش و دیگر کشورهایی که به عادی‌سازی روابط می‌پردازند، به طرح صلح عربی پایبند باشند. اعراب نباید مسئله فلسطین را با منافع شخصی معامله کنند. عادی‌سازی روابط در رسیدن به اهداف خود شکست خواهد خورد چراکه راه‌حل نزد این کشورها نیست بلکه نزد مردم فلسطین است.

وی تأکید کرد: اسرائیل هرگز از امنیت و صلح برخوردار نخواهد شد و مردم فلسطین همان کسانی هستند که صلح در منطقه را می‌سازند چراکه آن‌ها صاحب مسئله هستند.

داوود شهاب، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز گفت، اقدام مراکش شکست جدیدی برای نظام شکننده عربی است که به دنبال تحکیم پایه‌های حکومت استبدادی آمریکا و اسرائیل است. اقدام نظام حاکم در مراکش خیانت به قدس و فلسطین است. ما می‌دانیم که مردم مراکش به شدت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و خاک مراکش چراگاه صهیونیست‌ها نخواهد بود.

شهاب گفت: الگوی امارات و بحرین در مراکش تکرار نخواهد شد چراکه مردم مراکش و گروه‌های سیاسی آن عادی‌سازی روابط با اسرائیل را رد می‌کنند. آمریکا و رژیم صهیونیستی از تنش‌های داخلی در منطقه برای باج‌خواهی از نظام‌های حاکم ناتوان و ضعیف استفاده می‌کنند و این نظام‌های مستبد تسلیم دیکته‌های آمریکا می‌شوند. آنچه اتفاق می‌افتد دلیلی بر این مسئله است که آمریکا و اسرائیل از بحران‌ها حمایت می‌کنند. عادی‌سازی روابط یک سیاست استعماری در لباسی جدید است.

هانی الثوابته، عضو کمیته مرکزی جبهه مردمی فلسطین نیز ضمن محکوم کردن توافق مراکش و رژیم صهیونیستی گفت: هر طرفی که به روابط با اشغالگران می‌پردازد، خدمت مجانی به آن‌ها می‌کند و با خون شهدا و فداکاری‌های مردم فلسطین و امت عربی تجارت می‌کند.

الثوابته گفت: قطار عادی‌سازی روابط با حمایت نظام‌های عربی و نظارت آمریکا برای تثبیت یک واقعیت جدید قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید به راه می‌افتد. واضح است که نظام عربی دنبال فرصتی برای ارضای آمریکاست. این شتاب کردن به سوی عادی‌سازی روابط علیه اراده ملت‌های عربی و به ضرر کرامت امت عربی است. عادی‌سازی مساوی با ذلت است.

همچنین نبیل شعث، نماینده شخصی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه و روابط بین المللی از عادی‌سازی کامل روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش ابراز تأسف کرد و گفت: اسرائیل قوانین بین المللی و طرح صلح عربی را نقض می‌کند. کسانی که می‌خواهند به عادی‌سازی روابط با اسرائیل دست یابند باید بعد از عقب‌نشینی اسرائیل از اراضی فلسطین و بازگشت آوارگان این کار را بکنند. متأسفانه مردم فلسطین بهای این عادی‌سازی را می‌پردازند. مراکش هرگز سودی از این اقدام نخواهد برد. ترامپ می‌خواهد قبل از ترک کاخ سفید هر کاری می‌تواند برای اسرائیل بکند.

وی تأکید کرد: مردم فلسطین در موضع خود ثابت هستند و به مبارزه ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگوی تلفنی با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود به حق این کشور برای برقراری روابط با هر طرفی که بخواهد، اذعان و در عین حال تأکید کرد که این مسئله نباید به ضرر مسئله فلسطین باشد.

اوغلو همچنین با صبری بوقادوم، همتای الجزایری خود گفتگوی تلفنی کرد اما موضوع مورد بحث در این گفتگو فاش نشده است.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها