قانون‌گذار ارشد آمریکا به ترامپ درخصوص تصمیماتش در قبال مغرب هشدار داد

قانون‌گذار ارشد آمریکا به ترامپ درخصوص تصمیماتش در قبال مغرب هشدار داد
جمعه 21 آذر 1399 - 13:37

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص تصمیم رئیس جمهور این کشور برای به رسمیت شناختن ادعای کشور مغرب در صحرای غربی و به خطر افتادن راه حل دیپلماتیک برای اختلافات ارضی هشدار داد.

العالم - آمریکا

«الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور درخصوص تصمیماتش در قبال کشور مغرب هشدار داد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، انگل ضمن استقبال از عادی‌سازی روابط میان کشور مغرب و رژیم صهیونیستی، هشدار داد که به رسمیت شناختن ادعای «رباط» درخصوص حاکمیت بر منطقه صحرای غربی، تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این اختلاف قدیمی را به هدر می‌دهد.

انگل در این باره گفت:‌ «نگران این هستم که اعلام چنین چیزی، فرایند معتبر و مورد حمایت بین‌المللی سازمان ملل برای حل اختلافات ارضی صحرای غربی را که مورد حمایت طرفین درگیر نیز قرار گرفته، با شکست مواجه کند».

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که به‌زودی این مقام را ترک می‌کند ضمن هشدار درخصوص «کنار گذاشتن راه‌های قانونی و چندجانبه برای حل منازعات» گفت:‌ «از تمام طرف‌ها در شمال آفریقا می‌خواهم خویشتن‌داری به خرج دهند و از خشونت اجتناب کرده و در راستای رسیدن به راه حلی پایدار و عادلانه تلاش کنند».

وی با مطرح کردن این ادعا که‌ «اکنون که چهار کشور عربی دیگر نشان داده‌اند آینده منطقه مسیر خود را در صلح با اسرائیل یافته است»، تأکید کرد:‌ «از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌خواهم بر سر میز مذاکره برگشته و به راه‌حل پایدار و مسالمت‌آمیز دو دولتی متعهد شوند».

دونالد ترامپ پنجشنبه شب در پیامی توییتری نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد. دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی مغرب بر سر برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند- این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است».

رئیس جمهور آمریکا در توییتی نیز نوشت که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

با این حال رسانه‌های رژیم صهیونیستی بامداد جمعه گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، بار دیگر حزب آبی‌وسفید به ریاست «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم را از توافق عادی‌سازی روابط با کشور مغرب مطلع نکرده بود و آن‌ها از طریق کاخ سفید از این مسئله مطلع شده‌اند.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها