واکنش وزارت خارجه ایران به رشوه‌‌های دولت آمریکا به برخی کشورهای منطقه

واکنش وزارت خارجه ایران به رشوه‌‌های دولت آمریکا به برخی کشورهای منطقه
جمعه 21 آذر 1399 - 22:57

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: چه با حذف از فهرست‌های ساختگی، چه با تحمیل کردن «اف-۳۵» و چه با به رسمیت شناختن اراضی اشغالی، رژیم آمریکا در تلاش است دیگران را به قربانی کردن آرمان فلسطین و دست دادن با زمین دزدها وا دارد، ولی این قلدری و رشوه دهی است و دوام نمی‌آورد.

العالم- ایران/ سیاسی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در صفحه توئیترش در پی تصویب فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا به امارات متحده عربی از سوی مجلس سنای آمریکا اعلام کرد: چه با حذف از فهرست‌های سیاه ساختگی، چه با تحمیل کردن «اف-۳۵» و چه با به رسمیت شناختن اراضی اشغالی، رژیم ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند دیگران را به قربانی کردن آرمان فلسطین و دست دادن با زمین دزدها وا دارد.

در این توئیت آمده است: این قلدری و رشوه دهی است، نه صلح و دیپلماسی و دوام نخواهد آورد.

مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۰ آذر ماه طرح دموکرات‌ها برای ممانعت از فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده را تصویب نکرد و بر این اساس، قراردادهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا برای فروش ۲۳ میلیارد دلار تجهیزات نظامی پیشرفته به ابوظبی تصویب شد و بدین ترتیب امارات اولین کشور عربی خواهد بود که جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ را دریافت می‌کند.

پیش‌تر، ترامپ گفته بود اگر سنا هم با فروش تسلیحات پیشرفته به امارات مخالفت کند، او این طرح را وتو خواهد کرد.

پس از تأیید معامله فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات، «یوسف العتیبه» سفیر ابوظبی در واشنگتن ضمن قدردانی از سناتورهای آمریکا گفت که امارات و آمریکا برای مقابله‌ با چالش‌ها همکاری خواهند کرد.

طرح فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات پس از آن مطرح شد که ابوظبی روابط خود را با وساطت دونالد ترامپ رئیس ‌جمهور آمریکا به طور کامل با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کرد.

رژیم صهیونیستی که در ابتدا مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود پس از سفر «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم به آمریکا اعلام کرد که در صورت «حفظ برتری نظامی» تل‌آویو، مخالفتی با فروش اف-۳۵ به ابوظبی نخواهد داشت.

براساس گزارش‌ها، این معامله تنها محدود به فروش جنگنده‌ اف-۳۵ به امارات نمی‌شود، بلکه فروش ۱۸ پهپاد MQ-9B موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین را نیز شامل می‌شود.

پربیننده ترین خبرها