فیصل المقداد بعد از ایران به روسیه سفر می‌کند

فیصل المقداد بعد از ایران به روسیه سفر می‌کند
شنبه 22 آذر 1399 - 10:50

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به سفر این هفته وزیر امور خارجه جدید سوریه به مسکو و مسائل مورد مذاکره وی با سرگئی لاوروف، درباره توالی سفر "فیصل المقداد" به ایران و روسیه، توضیحاتی داد.

العالم- اروپا


به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که متوالی شدن سفر کاری "فیصل المقداد" وزیر امور خارجه جدید سوریه به ایران و روسیه، از لحاظ سیاسی معنای خاصی ندارد.

این دیپلمات توضیح داد: «وزیر امور خارجه و امور مهاجران سوریه ابراز تمایل کرده است که بلافاصله پس از تصدی مقام خود، در یک سفر کاری به روسیه سفر کند. این مسئله با توجه به ماهیت راهبردی و متحدانه روابط دو جانبه مسکو و دمشق، کاملاً طبیعی بود. سپس ما بلافاصله توافق کردیم که سفر فیصل المقداد به روسیه را هرچه سریعتر در زمان مناسب برای هر دو طرف ترتیب دهیم. ولی بعد، به دلیل تغییر در برنامه کاری "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، به ابتکار طرف روسی، این سفر به تاریخ دیگری موکول شد و اکنون ما در تاریخ 16 دسامبر (چهارشنبه، 26 آذرماه) منتظر وزیر خارجه جدید سوریه در مسکو هستیم.»

زاخارووا تأکید کرد، بدین ترتیب، نباید به دنبال یک زیرنویس سیاسی خاصی در رابطه با توالی سفر فیصل المقداد به تهران و مسکو گشت، و سفر وی ابتدا به تهران و سپس به مسکو، هیچ معنای سیاسی خاصی نمی‌تواند داشته باشد.

لازم به یادآوری است که وزیر امور خارجه سوریه در تاریخ 7 دسامبر (17 آذر ماه) به تهران سفر کرده و مذاکراتی را با مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام داد.

در همین رابطه، وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که سرگئی لاوروف در تاریخ 17 دسامبر (27 آذرماه) با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه، که برای یک دیدار کاری به پایتخت روسیه سفر می‌کند، گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق این اطلاعات، طرفین در خصوص موضوعات مهم در دستور کار بین المللی و منطقه‌ای تبادل نظر خواهند کرد. توجه اصلی مذاکرات وزرای خارجه روسیه و سوریه، به اوضاع کنونی در سوریه و دورنمای توسعه آن از جمله روند کلی حل و فصل اوضاع سیاسی این کشور بر اساس قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل، مشکلات بازسازی سوریه پس از جنگ و کمک به روند بازگشت چناهجویان سوری معطوف خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه یادآور شده است که موضوع تقویت بیشتر همکاری‌های چند جانبه روسیه و سوریه نیز به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

این نخستین مذاکرات رو در روی لاوروف و المقداد، پس از انتصاب این سیاستمدار به سمت وزیر خارجه سوریه خواهد بود.

تسنیم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها