آزمایش واکسن ترکیبی «آکسفورد» و «اسپوتنیک وی» برای مقابله با کرونا

آزمایش واکسن ترکیبی «آکسفورد» و «اسپوتنیک وی» برای مقابله با کرونا
شنبه 22 آذر 1399 - 15:01

دانشمندان قصد دارند با آزمایش واکسن ترکیبی «آکسفورد» و «اسپوتنیک وی» به ارزیابی استفاده از واکسن‌های ترکیبی برای مقابله با کرونا بپردازند.

العالم _ اروپا

به گزارش العالم به نقل از گاردین، دانشمندان انگلیسی و روس قصد دارند به بررسی اثربخشی استفاده از ترکیب واکسن‌های کرونا بپردازند.
آنها مایلند بدانند آیا استفاده از واکسن آکسفورد و واکسن روسی «اسپوتنیک وی»، به جای استفاده از یک واکسن برای دو مرحله تزریق، می‌تواند به مقابله مؤثرتر با ویروس کرونا منجر شود یا خیر.
بنا بر اعلام مقامات روس، قرار است آزمایش این واکسن ترکیبی تا پایان سال جاری میلادی آغاز شود.
واکسن روسی کرونا موسوم به «اسپوتنیک وی» همانند واکسن مشترک آکسفورد و آسترا زنیکا از یک نسخه تغییر شکل یافته «آدنوویروس» استفاده می‌کند. اما مدل استفاده‌شده در آنها برای ایجاد ایمنی بر ضد ویروس کرونا اندکی متفاوت است. «آدنوویروس» یکی از عوامل اصلی ایجادکننده سرما‌خوردگی است.
پیش‌تر از تکنیک ترکیب واکسن‌های مشابه برای بهینه‌سازی فرایند مقابله با بیماری‌ها استفاده شده است. این تکنیک "heterologous prime-boost" نام دارد.
به باور کارشناسان، تصمیم متولیان تولید واکسن آکسفورد برای استفاده از واکسن اسپوتنیک وی در این آزمایش گام مهمی در جهت تأیید کارایی واکسن کرونای ساخت روسیه به شمار می‌رود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها