واکنش الجزایر به معامله مشکوک ترامپ و پاداش به شاه مغرب

واکنش الجزایر به معامله مشکوک ترامپ و پاداش به شاه مغرب
شنبه 22 آذر 1399 - 21:14

الجزایر اقدام دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را محکوم و اعلام کرد که این موضوع هیچ گونه تاثیر قانونی ندارد.

العالم ـ آفریقا

وزارت امور خارجه الجزایر روز شنبه در بیانیه ای در واکنش به معامله پشت پرده ترامپ با کشور مغرب در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پس از آن اعلام حاکمیت مغرب بر صحرای غربی ، خاطرنشان کرد: از آنجا که موضع الجزایر مبتی بر قوانین بین المللی و مردود شمردن منطق زور و معاملات مشکوک است، بار دیگر بر حمایت خود از مساله عادلانه مردم صحرای غربی تاکید می کند.

این بیانیه ادامه داد: مناقشه صحرای غربی یک مساله استعمار زدایی است که جز با اجرای قانون بین الملل و اعتقاد راسخ به سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در این زمینه، یعنی تمرین واقعی مردم صحرای غربی در استفاده از حقوق مسلم خود برای تعیین سرنوشت و استقلال، قابل حل نیست.

در این بیانیه همچنین اعلام شده که اظهارات ترامپ در خصوص صحرای غربی فاقد هر گونه تاثیر قانونی است.

عبدالعزیز جراد نخست وزیر الجزایر نیز امروز گفت که خطر ناشی از وجود یک اراده واقعی اجنبی برای رسیدن رژیم صهیونیستی به مرزهای مان، الجزایر را تهدید می کند.

وی در واکنش به عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی افزود که الجزایر هدف قرار گرفته و ما باید مشکلات داخلی خود را برطرف کنیم.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا هفته پیش در توئیتی، عادی سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

وی پنجشنبه (۲۰ آذر) اعلام کرد: مغرب، ایالات متحده را در سال ۱۷۷۷ به رسمیت شناخت. به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آنها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.

دیوان پادشاهی مغرب نیز با تأیید به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این کشور بر صحرای غرب توسط رییس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ایالات متحده یک کنسولگری در صحرای غربی و درچارچوب توافق با اسرائیل بازگشایی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش‌بس برقرار کند.

جبهه پولیساریو سازمانی سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعماری اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶ از این منطقه و تقسیم آن بین مغرب و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت. موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مغرب تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مغرب ادامه داده‌است.

پربیننده ترین خبرها