اشتباه استراتژیکی که اردوغان مرتکب شد

اشتباه استراتژیکی که اردوغان مرتکب شد
يکشنبه 23 آذر 1399 - 16:25

برخی  تحلیلگران سیاسی معتقدند اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با خواندن ابیات جدایی طلبانه درباره رود ارس ، اشتباه استراتژیکی مرتکب شده که شاید بر ائتلاف ایران و ترکیه تاثیر بگذارد.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی به اهمیت روابط ایران و ترکیه و واردات 10 میلیارد متر مکعب گاز ایران و قراردادهای گازی تا سال 2026 و مبادلات تجاری ایران در زمان محاصره از طریق بانک های ترکیه و برگزاری نشست استراتژیکی ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران های منطقه در آستانه اشاره کرده و گفتند ایران روسیه به بهبود روابط با ترکیه تمایل دارند.

این تحلیلگران سیاسی بسته شدن افق سیاسی اردوغان در اروپا را ناشی از بحران میان فرانسه و اروپا و بسته شدن افق منطقه عربی را ناشی از بحران سوریه و حضور ترکیه می دانند و بحران لیبی موجب شد آرزوهای تاریخی اردوغان دوباره بیدار و موجبات نگرانی ایران را فراهم آورد که باید خط قرمزهایی وضع شود.

تحلیلگران سیاسی ترک معتقدند روابط ایران، ترکیه و آذربایجان حساس است و ترکیه بر حفظ روابط خود با تهران تمایل دارد و این کشورها اقدامی ناراحت کننده ای برای یکدیگر نمی کنند.

این تحلیلگران افزودند ایران در کودتای ناکام سال 2016 کنار ترکیه بود و ترکیه نیز در موضوع تحریم های امریکا در کنار تهران بود و حوادث اخیر میان تهران و انکارا ناشی از سوء تفاهم است زیرا اردوغان مساله را به خوبی نمی دانست.

تحلیلگران سیاسی تاکید دارند ترک های می دانند سیاست ترکیه مبتنی بر تایید وحدت اراضی ایران است.

تحلیلگران سیاسی معتقدند:" زمانی که در صدد تجزیه آذربایجان ایران باشید عده ای نیز می گویند شرق ترکیه و دیگر مناطق را تجزیه کنیم این بازی خطرناکی است و زبان امریکا و استعمارگران است. هیچ گروهی به دنبال تجزیه ایران ، اذربایجان یا ترکیه نیست.

در همین راستا برخی ناظران روابط بین المللی معتقدند ایران و ترکیه دو بازیگر عاقل منطقه هستند و تماس وزرای خارجه دو کشور و ابراز تمایل برای حل اختلاف از روش های دیپلماتیک نمونه بارز آن است و مخاطب شعر اردوغان در باکو، نه ایران بلکه جمهوری اذربایجان بود .

پربیننده ترین خبرها