آیا ائتلاف متجاوز از جنوب یمن خارج می شود؟

آیا ائتلاف متجاوز از جنوب یمن خارج می شود؟
يکشنبه 23 آذر 1399 - 22:58

نیروهای یمن جنوبی نسبت به اقدامات کنونی درخصوص عقب نشینی های نظامی در دو استان عدن و ابین تحت نظارت کمیته سعودی در چارچوب آنچه توافق ریاض نامیده می شود تردید دارند.

العالم-گزارش

فضایی از انتظار در استان های جنوبی یمن حکمفرماست که در سایه صحبت هایی از اعلام تشکیل حکومت جدید و فعالیت هایی برای نظم دهی به بخش نظامی مطابق با مكانيسم موسوم به توافق ریاض شکل گرفته است. این فعالیت ها با تردید تعدادی از نیروهای جنوبی روبرو شد که معتقدند آنچه از عقب نشینی های نظامی گروه های متخاصم در ابین و عدن رخ داده، تنها یک عقب نشینی جزئی و ظاهری بوده که بر تنش های موجود می افزاید.

درحالی که نیروهای ریاض و ابوظبی درحال رد و بدل کردن اتهامات درخصوص اجرای بخش نظامی توافقنامه هستند، برخی از نیروها نیز به حاشیه رانده شدن خود از سهم داشتن در حکومت آینده را تقبیح کرده و تهدید کردند که به مخالفت روی خواهند آورد. این مسئله باعث ایجاد درگیری های جدیدی خواهد شد که به عقیده بسیاری، بیش از همه به سود ائتلاف متجاوز برای تقویت نفوذ و جاه طلبی های استعماری خود است.

فهمی الیوسفی معاون وزیر اطلاع رسانی یمن گفت:" اشغالگران چهارگانه سناریوهایی طراحی کرده اند تا جنوب را اشغال کرده، آن را چند پاره کنند و سپس تمام ثروت های آن را تصاحب کنند".

این فعالیت ها در مناطق تحت کنترل ائتلاف سعودی-اماراتی به دلیل وخامت اوضاع معیشتی و فروپاشی اقتصادی، با شورش گسترده مردم روبرو شده است. بطوری که این اعتراضات در استان تعز، در سایه فراخوان های متعدد برای تظاهرات در تعدادی از استان های جنوبی، تنها آغاز چیزی است که "انقلاب گرسنگان" نامیده می شود.

جنبش مردمی در این مناطق پیچیدگی جدیدی را در مقابل اقدامات پیش بینی شده برای توافق ریاض قرار می دهد، پیچیدگی هایی که با وجود بی اعتمادی میان امضا کنندگان آن و با توجه به نیت های عربستان و امارات و فشار آنها برای موفقیت توافق ،هرچند به صورت ظاهری، دو چندان می شود.

پربیننده ترین خبرها