تلاش انگلیس برای پاک کردن کارنامه آل خلیفه از خون بحرینی ها

تلاش انگلیس برای پاک کردن کارنامه آل خلیفه از خون بحرینی ها
سه شنبه 25 آذر 1399 - 13:41

پریتی پتل، وزیر کشور انگلیس در اقدامی جنجالی پرده از میزان همدستی کشورش با رژیم آل خلیفه در سرکوب ملت بحرین برداشت. وی همراه با جلادان حکومت از مرکز پلیس بدنام المحرق در بحرین بازدید کرد.

العالم - کشکول

نکته جالب توجه این است که مقامات انگلیسی به خوبی از ماهیت بدنام این مرکز که شاهد نقض صریح و پیوسته حقوق بشر بوده است آگاهند. در این مرکز، ملت بحرین به وحشیانه ترین شکل توسط جلادان رژیم شکنجه شده اند.

این در حالی است که چند ماه قبل، گزارش مستندی در انگلیس درباره شکنجه زندانیان و نقض حقوق بشر در بحرین منتشر شده است. ضمن اینکه برخی شاهدان عینی و قربانیان شکنجه – که موفق به فرار از بحرین شده اند – از جمله چند زن با حضور در پارلمان انگلیس به تشریح نحوه شکنجه خود در زندان های این رژیم پرداخته و گفتند که تهدید به تجاوز و قتل اعضای خانواده شده اند. برخی از آنها پناهندگی سیاسی انگلیسی گرفتند.

روزنامه ایندیپندنت، چاپ لندن نوشت که وزیر کشور انگلیس به دلیل بازدید از این مرکز همراه با طارق الحسن، رئیس پلیس بحرین و مسئول همه شکنجه ها و جنایت های فجیع علیه جوانان بحرینی، به شدت آماج انتقاد قرار گرفته است.

یکی از کسانی که در این مرکز به شدت مورد شکنجه قرار گرفت، یک فعال حقوق بشر به نام یوسف الجمری است که پس از افشای شکنجه و تهدید در این مرکز در سال 2017، از وزارت کشور انگلیس حق پناهندگی سیاسی گرفته است. او درباره این بازدید نوشته است: نمی توانم تصور کنم که پریتی پتل در حلقه حفاظت همان کسانی که به جلادان دستور شکنجه را دادند، از این مرکز پلیس بازدید می کند.. وزارت کشور می داند که من در این مرکز شکنجه شده ام با این حال وزیر خود را برای بازدید به آنجا می فرستد تا عکس بگیرد.

خانمها ابتسام الصایغ و نجاه یوسف که به صرف انتقاد از آل خلیفه، در این مرکز مورد شکنجه و خشونت جنسی قرار گرفته اند هم ضمن انتقاد از این بازدید گفت که خانم پتل با این کار، به تبرئه مجرمان و ناقضان حقوق بشر کمک می کند.. من خودم می توانستم او را به همان اتاقی که خودم در آن شکنجه شدم ببرم و حقیقت دردناکی را که در آنجا تجربه کرده، برای او توضیح دهم.

احمد الوادعی، مدیر مرکز مطالعات حقوق بشر و دموکراسی بحرین هم گفت که بازدید وزیر کشور انگلیس و سفیر این کشور در بحرین از مرکز المحرق، باعث جسورتر شدن جلادان و تقویت فرهنگ فرار از مجازات در بحرین می شود. جید بسیونی از "سازمان ریپریو" هم گفت: حضور وزیر کشور انگلیس در مرکز پلیسی که به شکنجه اشخاص معروف است نشان می دهد که دولت انگلیس به روابط عمومی بیشتر از حقوق بشر در بحرین اهمیت می دهد.

روشن است که بسیونی با ملاحظات دیپلماتیک درباره این بازدید سخن گفته است وگر نه کاملا روشن است که این سفر در چهارچوب روابط عمومی صورت نگرفته است بلکه برای تحقق هدف خاصی انجام شده است و آن تبرئه رژیم آل خلیفه و تلاشی برای پاک کردن کارنامه این رژیم از خون بیگناهانی است که بی هیچ جرمی جز مطالبه حداقل حقوق شهروندی زیر شکنجه جان باخته اند. این امر نشان می دهد که انگلیس قصد ندارد رژیم آل خلیفه را برای کاهش شدت رنج ملت مظلوم بحرین تحت فشار قرار دهد.

پربیننده ترین خبرها