جنایت انسانی ترکیه و مزدورانش در حسکه

جنایت انسانی ترکیه و مزدورانش در حسکه
سه شنبه 25 آذر 1399 - 17:42

گفته می‌شود نظام ترکیه و نیروهای اشغالگر آن در خاک سوریه به همراه مزدوران خود در این کشور اخیرا با قطع آب شرب بیش از یک میلیون شهروند در استان الحسکه و حومه غربی این استان جنایت انسانی جدیدی را ثبت کرده‌اند.

العالم- درگوشی

وزارت خارجه سوریه این اقدام را "جنایت جنگی خوانده که به جنایت‌های اشغالگری و تجاوز افزوده می‌شود."

در تاریخ 25 ماه گذشته میلادی، آب شرب شهر الحسکه و حومه آن، که از ایستگاه پمپاژ آب "علوک" در حومه "راس العین" تامین می‌شود، قطع شد در حالی‌که مردم این منطقه برای مقابله با ویروس کرونا نیاز به آب دارند. در سایه تداوم این وضعیت، اهالی این منطقه هشتگ "حسکه تشنه است" را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردند.

این نخستین بار نیست که نیروهای اشغالگر ترکیه آب شرب افزون بر یک میلیون شهروند را در استان حسکه و حومه‌های آن قطع می‌کنند بلکه این نیروهای متجاوز برای پنجمین بار اقدام به قطع عمدی آب این مناطق می‌کنند.

گفته می‌شود همجنین استفاده بیش از حد از برق منجر به فشار زیاد و ضعیف شدن ولتاژ برق و از کار افتادن تدریجی چاه‌ها و پمپ‌ها شده، با وجود اینکه شرکت آب الحسکه با کمک روسیه، اقدامات بسیاری را در زمینه حفاظت و نگهداری انجام داده است.

از سوی دیگر، موسسه انرژی زیرمجموعه تشکیلات خودمختار وابسته به "قسد" اقدام به کاهش قدرت ژنراتورها از 300 مگاولت به 150 مگاوات کرده است، این در حالی است که این مرکز برای ادامه فعالیت به حدود 3 تا 4 مگاوات برق نیازمند است که اگر سرقت برق از خطوط را به آن اضافه کنیم، برق مصرفی از این خط بیش از 8 مگاوات می‌باشد. از این رو، باید ژنراتورهای جدیدی نصب کرد و مانع سرقت برق شد تا بتوان مرکز را مجددا فعال کرد اما ترکیه مانع آن شده است.

در حالی که تشکیلات خودمختار وابسته به قسد برق شهرهای "رأس العین" و "تل ابیض"، را که در اشغال ترکیه و مزدورانش است ، در واکنش به قطع آب شهر الحسکه و حومه آن قطع کرده است، قربانی اصلی این کشمکش، اهالی تشنه الحسکه هستند که از زمان ورود اشغالگران ترک به شهرشان با انواع مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. به طوری که کارمندان دو شرکت دولتی برق و آب قادر به ورود به نیروگاه ها و تعمیر وسایل و تجهیزات آن و رفع مشکلات و دست‌اندازی‌های صورت گرفته در خطوط انتقال برق به مناطق تحت اشغال قسد و ترکیه نیستند.

بهره‌برداری نظامی و سیاسی از آب

بدیهی است که اکثریت ساکنان این منطقه و به‌ویژه حسکه و قامیشلی را کردها و عرب‌ها شامل می‌‌شوند که مخالف مداخله نظامی ترکیه در امور سوریه و اشغال سرزمین‌شان هستند و این امر، مهم‌ترین دلیل بر ضرورت ماندن ارتش سوریه در این مناطق و عدم خروجش از آن از زمان آغاز بحران سوریه است لذا ترکیه از طریق اعمال سیاست تشنه نگه‌داشتن انسان‌ها و کشتار چهارپایان و قطع آب زمین‌های کشاورزی و تبدیل‌شان به زمین‌های بایر، تمام تلاشش را به کار گرفته تا اهالی این منطقه حساس را برای آواره شدن از سرزمین‌های‌شان تحت فشار بگذارد.

قطع آب یکی از اهرم‌های ترکیه برای تنگ‌تر کردن محاصره اهالی استان حسکه و حومه آن است تا سیاست کوچ اجباری و هدفمند را در مناطق تحت اشغالی خود اجرا کند. همچنانکه نظام دمشق طی نامه‌هایی به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا ترکیه را ملزم به راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ آب "علوک" کند و با اقدامات غیرانسانی آنکارا که هدف از آن اعمال فشار علیه غیرنظامیان و محروم کردن آنها از زندگی است، مقابله کند.

در پیام‌های وزارت خارجه سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت آمده است: "اقدام ترکیه در قطع آب بیش از یک میلیون شهروند استان الحسکه جنایت جنگی است که به جنایت اشغالگری و تجاوز این کشور افزوده می‌شود.

وزارت خارجه سوریه افزوده است: "فجایع جاری در استان الحسکه در راستای اهداف اشغالگری نظامی ترکیه و آمریکا در خاک سوریه و ائتلاف آنها تعدی و تجاوز آشکار علیه حاکمیت و استقلال سوریه و نقض گسترده اصول حقوق بین‌الملل و مفاد منشور سازمان ملل است و زمان آن فرا رسیده است که این اشغالگری به پایان برسد."

اقدامات دولتی و محلی برای تامین آب شرب

همزمان، نهادهای دولتی روزانه با تعبیه تانکرهای ویژه و پُر کردن مخازن آب در سرتاسر این شهر برای تامین آب شرب اهالی تلاش می‌کنند و حتی هلال احمر سوریه و برخی طرف‌های محلی نیز وارد عمل شده و مقادیر کافی از آب را تهیه و در اختیار شهروندان قرار می‌دهند تا پیامدهای جنایت انسانی ترکیه را، که زندگی حدود یک میلیون نفر را تهدید می‌کند، کاهش دهند.

انجمن توسعه سوریه در حسکه نیز طی دو هفته گذشته اقدام به توزیع تعدادی مخزن کرده تا از رنج مردم در برابر تداوم اشغالگری ترکیه و مزدوران تروریستش و قطع آب توسط آنها، بکاهد.

ابراز نگرانی یونیسف

در حالی‌که سازمان‌های بشردوستانه از جمله "صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) در خاورمیانه و شمال آفریقا" در واکنش به قطع آب شرب حسکه فقط وعده‌های پوچ داده‌اند.

در همین راستا، "ادوارد تد شیبان" مدیر منطقه‌ای یونیسف، روز گذشته در دیدار با "غسان خلیل" استاندار حسکه تأکید کرد، این سازمان با نگرانی شدید وضعیت قطع آب در استان حسکه و محروم شدن اهالی آن از آب شرب را زیر نظر دارد. وی طبق روال خاطرنشان کرد، این سازمان برای راه‌اندازی مجدد ایستگاه آب و کمک به تامین آب شرب اهالی اقدام خواهد کرد.

سیاستی محکوم‌شده

سوریه تداوم این اقدام جنایتکارانه ارتش ترکیه علیه ملت سوریه و نیز علیه حاکمیت سوریه را محکوم می‌کند؛ سیاستی که ترکیه با روش‌ها و طرق مختلف از جمله تکرار قطع آب شرب اهالی استان حسکه و مناطق حومه آن اجرا می‌کند. دمشق تأکید کرده اقدام ترکیه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

دیگر اهالی حسکه توجهی برای شمردن تعداد دفعاتی که ارتش اشغالگر ترکی آب شهرهای‌شان را قطع می‌کند، ندارد؛ چرا که این سیاستی است که ترکیه از زمان اشغال این منطقه در پاییز گذشته، تقریبا به صورت ماهانه دنبال می‌کند.

السید ابو ایمان

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها