بن سلمان، سعودی را به کجا می برد؟

بن سلمان، سعودی را به کجا می برد؟
چهارشنبه 26 آذر 1399 - 22:47

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی می خواهد با سرعت به پادشاهی برسد لذا در زمینه اداره امور کشور اعم از روابط با آمریکا و رژیم اسرائیلی و مسائل داخلی به شکلی نابخردانه رفتار می کند.

العالم – کشکول

پوشیده نیست که به همین علت تمام طرحهای وی با شکست مواجه شده است، جنگ یمن بهترین گواه بر این مدعاست که پس از سالها قتل افراد بی گناه و ویرانی زیرساختهای این کشور فقیر، فقط شکست، بی آبرویی و انتقاد جامعه جهانی از شخص وی و رژیم سعودی به خاطر نقض حقوق بشر نصیبش شده است.

این بی آبرویی آنقدر گسترده است که آلمان اقدام به تمدید ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی به خاطر جنگ یمن کرد و رابطه عربستان با کشورهای اروپایی مانند فرانسه به همین خاطر تیره است.

از سوی دیگر، پرونده قتل فجیع جمال خاشقجی هنوز بسته نشده و در سطوح جهانی تحت پیگیری قرار دارد.

در سطح داخلی، خاندان حاکم به خاطر تندروی های ولیعهد دچار بحران شده که علت اصلی آن بازداشت برخی از اعضای آن توسط بن سلمان است.

از سویی، تلاش بن سلمان برای به اصطلاح اجرای چشم انداز 2030 که در واقع خارج کردن عربستان سعودی از مبانی دینی و اسلامی اش است، هیچ تناسبی با جامعه سعودی ندارد مانند حذف دروس دشمنی با رژیم صهیونیستی و حرام بودن همجنس بازی در کتابهای درسی که باعث ایجاد نفرت از بن سلمان شده است.

با این اوصاف باید پرسید بن سلمان با این سیاستهای حساب نشده و غیرعقلانی عربستان سعودی را به کجا سوق خواهد داد و آیا این جامعه قادر به پذیرش این تغییرات شتابان و نسنجیده خواهد بود؟

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها