ابراز ناامیدی ترامپ از بالاترین مرجع قضایی آمریکا

ابراز ناامیدی ترامپ از بالاترین مرجع قضایی آمریکا
جمعه 28 آذر 1399 - 12:41

دونالد ترامپ رئیبس جمهوری آمریکا در پی ناکامی همه شکایت ها وادعاهای حقوقی دستیارانش در مورد تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و رددرخواست ابطال آراء از دیوان عالی به شدت ابراز ناامیدی کرد.

العالم - آمریکا

دونالد ترامپ با توجه انتصاب یک قاضی محافظه کار به منظور تغییر دادن ترکیب دیوان عالی پیشاپیش انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان)، انتظار داشت بالاترین نهاد قضایی آمریکا در صورت شکست او در انتخابات، به نفعش موضع گیری کند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب که از ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) به قدرت می رسد، در واکنش به این پیام نوشت: آشکارا می گویم ایالات متحده همیشه نمونه انتقال مسالمت آمیز قدرت در جهان بوده و قصد داریم این وضع را تکرار کنیم.

ترامپ که با وجود تایید رسمی پیروزی رقیب دموکراتش در نشست گزینشگران، همچنان مدعی تقلب در انتخابات ۱۳ آبان، است، روز چهارشنبه در یادداشت توئیتری خود به شبکه فاکس نیوز گوشزد کرد: شاید بزرگ ترین تفاوت بین ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ وجود این واقعیت است که من از ۶۳ میلیون رای به ۷۵ میلیون رای رسیدم، یعنی رکورد ۱۲ میلیونی افزایش رای. اوباما (در دور دوم) ۲ میلیون رای کمتر آورد و پیروز شد. تقلب در انتخابات!

ترامپ همچنین، پیش از موعد انتخابات در ۱۳ آبان ماه، انتخابات پستی را تقلب‌آور معرفی می‌کرد و با گذشت بیش از یک ماه از آن، همچنان نتیجه را نپذیرفته و مدعی تقلب شده است. او در شرایطی آرای ۷۵ میلیونی خود را مشروع می‌داند که بخش مهمی از آن به صورت پستی ارسال شده است، اما آرای ۸۱ میلیونی رقیب خود را به کلی غیرقانونی برمی‌شمارد.

در نشست روز دوشنبه گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم بایدن با ۳۰۶ رای الکترال در برابر ۲۳۲ رای ترامپ، به طور رسمی به پیروزی رسید. نتیجه این نشست باید در ۱۷ دیماه در نشست کنگره به ریاست مایک پنس معاون اول ترامپ، به تایید برسد. هرچند ممکن است جمهوریخواهان نسبت به نتایج برخی ایالت‌ها اعتراض کنند و نشست جداگانه سنا و مجلس نمایندگان برای بررسی آن تشکیل شود، اما وارد دانسته شدن این اعتراض منوط به موافقت هر دو مجلس است. اما با وجود اکثریت داشتن دموکراتها در مجلس نمایندگان، احتمال تحقق این وضع اندک است و بنابراین به نظر می‌رسد مراسم تحلیف بایدن طبق برنامه پیشبینی شده در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها