سلاحی که سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار داد

سلاحی که سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار داد
دوشنبه 1 دی 1399 - 17:09

بزرگ‌ترین سفارتخانه آمریکا در جهان بار دیگر هدف حملات موشکی قرار گرفت.

العالم- عراق

به گزارش العالم، بغداد، منطقه الخضراء( منطقه سبز)، که سفارت آمریکا در آنجا واقع است، شب گذشته هدف حملات دست‌کم 8 راکت کاتیوشا قرار گرفت. یک منبع امنیتی تصریح کرد، سامانه "سی‌رام" آمریکا در داخل منطقه این حملات را دفع کرد. نیروهای امنیتی عراق بعد از دقایقی تحقیق، اعلام کردند سکوهای پرتاب این موشک‌ها پیدا شده است.

سفارت آمریکا از رهبران سیاسی و دولت عراق خواست گام‌هایی جدی را به منظور جلوگیری از تکرار این حملات و مواخذه عاملان این حملات بردارند. این سفارتخانه اعلام کرد، حمله شب گذشته خسارت‌های جزئی در بر ساختمان سفارت داشته ولی تلفاتی جانی بر جای نگذاشته است.

این سفارت در اطلاعیه‌ای گفت: "سفارت ایالات متحده تایید می‌کند که چند فروند راکت منطقه بین‌المللی (در بغداد) را هدف قرار دادند که باعث شد سامانه دفاعی سفارت به کار بیفتد. برخی خسارات جزیی به محوطه سفارت وارد آمده اما حملات هیچ کشته و مجروحی بر جای نگذاشته است."

از سوی دیگر، ریاست‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله، تأکید کرد: "تداوم اقدامات جنایت‌کارانه این‌چنینی که اولا منجر به در معرض خطر قرار گرفتن امنیت و زندگی شهروندان بی‌گناه و دارایی‌های آنها می‌شود، حمله به حاکمیت کشور و تلاش‌های ملی برای حفظ اقتدار حکومت نیز به شمار می‌رود.

در ادامه بیانیه آمده است: "ما از نیروهای امنیتی عراق می‌خواهیم ضمن تعقیب این گروه‌های جنایتکار و قانون‌شکن و تحویل آنها به دستگاه قضایی، مانع از تکرار حوادثی مشابه در جهت حفاظت از منافع عالی کشور و تضمین امنیت و ثبات برای شهروندان شوند."

دولت اقلیم کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای در محکومیت حمله به منطقه الخضراء، اعلام کرد که تکرار چنین حملاتی در تضاد با منافع عراق، حاکمیت کشور و نیز مغایر با قوانین بین‌المللی است.

"مقتدا صدر" رهبر جریان صدر نیز در واکنش به حمله راکتی به منطقه الخضرا، گفت: "به خطر انداختن جان غیرنظامیان به بهانه مقاومت در برابر اشغالگران، دینی بر گردن شبه نظامیان است. چیزی که قبلا هم به اطلاع آن‌ها رسانده‌ایم."

وی با تاکید بر اینکه احدی حق استفاده از سلاح خارج از چارچوب کنتل دولت را ندارد، گفت: "دولت در بغداد حالت فوق‌العاده اعلام کند و منحصرا از ارتش برای حفاظت از غیرنظامیان و هیئت‌های دیپلماتیک استفاده کند و ما هم برای همکاری امنیتی در این خصوص در نهایت آمادگی هستیم."

"گردان‌های حزب‌الله عراق" اعلام کردند: "بمباران سفارت شرارت (سفارت آمریکا) در این بازه زمانی بی‌انضباطی است و نهاد‌های مسئول باید عاملین را شناسایی و بازداشت کنند."

این گردان‌ها با صدور بیانیه‌ای گفتند: "حمله خودسرانه به پادگان نظامی سفارت، تهدیدی واقعی برای غیر نظامیان است و خواهان پایان فعالیت‌های نظامی امریکا در مناطق مسکونی امن بغداد شدند."

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها